Tης Αναστασίας Βαμβακά
Πάνω από το 1,3 δισ. δολάρια “σκαρφάλωσαν” τα έσοδα της Navios Partners το 2023, έναντι 1,21 δισ. δολαρίων που κατέγραψε το 2022. Στο τέταρτο τρίμηνο του περσινού έτους, τα έσοδα ανήλθαν στα 327,2 εκατ. δολάρια από 370,8 εκατ. δολάρια την ίδια περίοδο του 2022. Το προσαρμοσμένο EBITDA της εταιρείας, το τέταρτο τρίμηνο ανήλθε στα 227 εκατ. δολάρια, έναντι των 173 εκατ. δολαρίων το τρίτο τρίμηνο.
Συνολικά, το 2023 η εταιρεία διαχειρίστηκε 176 πλοία, όσα και το 2022 συνολικής αξίας 4,5 δισ. δολαρίων. Το προσαρμοσμένο EBITDA έφτασε τα 748 εκατ. δολάρια, καταγράφοντας αύξηση 11,9%, σε σχέση με τα 668 εκατ. δολάρια, το 2022.
Το EBITDA σε ετήσιο επίπεδο έκλεισε στα 797 εκατ. δολάρια, ενώ τo “ταμείο” της Navios διογκώθηκε στα 296,1 εκατ. δολάρια στις 31 Δεκεμβρίου του 2023 από 175 εκατ. δολάρια το αντίστοιχο διάστημα του 2022, καταγράφοντας εντυπωσιακή αύξηση κατά 69%. Συνολικά, η Navios εισέπραξε 327,6 εκατ. δολάρια σε ακαθάριστα έσοδα από την πώληση 17 πλοίων το 2023 και έως τώρα το 2024.
Παράλληλα, η εισηγμένη “τρέχει” ένα ναυπηγικό πρόγραμμα, ύψους 1,6 δισ. δολαρίων για 26 πλοία, 16 εκ των οποίων είναι tankers και 10 containerships.
“Το 2023, ο κόσμος συνέχισε να βρίσκεται αντιμέτωπος με διαταραχές στις εμπορικές διαδρομές. Οι περιφερειακές διαμάχες στην Ουκρανία και τη Μέση Ανατολή έχουν επιφέρει αναποτελεσματικότητα. Η κυκλοφορία στη Διώρυγα του Σουέζ βυθίστηκε κατά περισσότερο από 50% πρόσφατα”, εξήγησε η μεγάλη Ελληνίδα πλοιοκτήτρια.
“Είναι γεγονός ότι οι γεωπολιτικές διαταραχές, όπως η τελευταία στην Ερυθρά Θάλασσα, ευνοούν τη ναυτιλία, φέρνοντας αύξηση των τονο-μιλίων, καθώς τα πλοία αναδρομολογούνται στο νότιο άκρο της Αφρικής. Επιπλέον, οι περισσότερες από τις 10 κορυφαίες οικονομίες αναπτύσσονται, με την Κίνα να αξιοποιεί την εξαγωγική της δυναμική”, ανέφερε η πρόεδρος και CEO της εισηγμένης στο αμερικανικό χρηματιστήριο εταιρείας, Αγγελική Φράγκου.
Σύμφωνα με την εταιρική παρουσίαση που έγινε, η Ερυθρά Θάλασσα είναι η κύρια αρτηρία του εμπορίου, καθώς περίπου 26.000 πλοία διήλθαν το 2023, δηλαδή 500 σκάφη κατά μέσο όρο σε εβδομαδιαία βάση. Μετά τον πόλεμο στο Ισραήλ υπήρξαν περισσότερες από 50 επιθέσεις / απόπειρες επιθέσεων σε εμπορικά πλοία που επηρεάζουν τη ροή του εμπορίου. Οι διελεύσεις σκαφών μειώθηκαν κατά πάνω από 50%:
– 98% για μεταφορά αερίων, συμπεριλαμβανομένων των πλοίων LNG και LPG
– 75% για πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων
– 51% για δεξαμενόπλοια προϊόντων
– 16% για τα δεξαμενόπλοια αργού
– 34% για πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου
Όπως τονίζει η Navios, εκτός από την κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα, πρόσθετη αναστάτωση προκλήθηκε από τη σοβαρή ξηρασία που επηρεάζει τις διελεύσεις από τη Διώρυγα του Παναμά, που εμφάνισε 33% μείωση στις διελεύσεις πλοίων σε σύγκριση με τον Ιούλιο του 2023.
Η διαταραχή τόσο στη Διώρυγα του Σουέζ όσο και στη Διώρυγα του Παναμά, αναμένεται να αυξήσει τα μίλια σε όλους τους ναυτιλιακά τομείς “Εάν παραμείνουν αυτές οι συνθήκες, περιμένουμε ισχυρά ναύλα στη διάρκεια του 2024”, συμπλήρωσε στο call με τους αναλυτές.
Βέβαια, η ίδια προειδοποίησε ότι το “ισχυρό περιβάλλον μπορεί να μεταβληθεί εύκολα” εάν αυτές οι ανεπάρκειες που έχουν προκαλέσει στην εφοδιαστική οι διαμάχες διευθετηθούν ή οι οικονομίες αποδυναμωθούν.
Ο εν ενεργεία στόλος της Navios αποτελείται από 176 πλοία, 77 εκ των οποίων είναι bulk carriers, 52 tankers και 47 containerships.
Πηγή: forbesgreece.gr