Της Ματίνας Χαρκοφτάκη
Για πάνω από μια δεκαετία, οι εφαρμογές κλήσης ταξί οδηγούν την κούρσα της ψηφιακής ανάπτυξης σε ένα, κατά τα άλλα, παραδοσιακό επάγγελμα. Την αυλαία άνοιξε στην χώρα μας, στις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας, η Taxibeat που δημιούργησε ο Νίκος Δρανδάκης, η οποία το 2017 μετονομάστηκε σε Beat και από το 2022 λειτουργεί ως Free Now μετά την εξαγορά της από τον ομώνυμο γερμανικό όμιλο με μετόχους την BMW Group και τη Mercedes-Benz Mobility.
Είσοδο το 2014 έκανε και η αμερικανική Uber, με την παρουσία της να περιορίζεται αποκλειστικά στην υπηρεσία UberTaxi. Μέχρι σήμερα, Free Now και Uber διασταυρώνουν τα ξίφη τους στη μάχη της εγχώριας αγοράς ταξί, έχοντας, παράλληλα, να αντιμετωπίσουν τις κλασσικές μεθόδους εύρεσης πελάτη, όπως η πιάτσα και το ραδιοταξί. Σύμμαχο σε αυτόν τον αγώνα έχουν βρει στις νεότερες γενιές καθώς και στους τουρίστες, οι οποίοι γνωρίζουν και ήδη χρησιμοποιούν τις συγκεκριμένες εφαρμογές στις δικές τους χώρες.
Ποια, όμως, κερδίζει στη μάχη για τα ελληνικά ταξί;
Αν και δεν υπάρχει μια ξεκάθαρη απάντηση ενώ το γεγονός ότι η Uber από την πρώτη μέρα δραστηριοποίησης της στην Ελλάδα έχει επιλέξει να μην παρέχει καμία επίσημη πληροφόρηση σε σχέση με τον αριθμό των χρηστών και των συνεργαζόμενων οδηγών ταξί καθώς και αναφορικά με τις οικονομικές της επιδόσεις, σίγουρα δε βοηθά, ωστόσο μπορούν να εντοπιστούν τα σημεία εκείνα στα οποία η μία δείχνει την υπεροχή της έναντι της άλλης.
Αριθμός οδηγών ταξί
Ξεκινώντας από τους βασικούς δείκτες, η Free Now πρόσφατα ανακοίνωσε ότι διαθέτει περισσότερους από 9.000 εγγεγραμμένους οδηγούς και πάνω από 1,3 εκατομμύρια εγγεγραμμένους χρήστες, έχοντας παρουσία σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Ηράκλειο Κρήτης. Κύκλοι της αγοράς με γνώση επί του θέματος σημειώνουν ότι ο αριθμός των ενεργών οδηγών ταξί στη συγκεκριμένη εφαρμογή είναι αρκετά μικρότερος και κυμαίνεται περίπου σε 5.000. Σε ό,τι αφορά την ανταγωνιστική Uber, οι ίδιοι κύκλοι εκτιμούν ότι ο αριθμός των ενεργών οδηγών ανέρχεται σε 2.500 με 3.000 (με βάση τις εκτιμήσεις της αγοράς) ενώ δεν υπάρχει μια σαφή εικόνα σε σχέση με τον αριθμό των χρηστών. Να σημειωθεί ότι η Uber είναι διαθέσιμη σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Μύκονο, Ρόδο και Κέρκυρα. Οι οδηγοί ταξί μπορούν να εγγραφούν σε όλες τις εφαρμογές καθώς η συμμετοχής στη μια δεν αποκλείει τη δυνατότητα εγγραφής και χρήσης της άλλης.
Οι προμήθειες
Η αλήθεια είναι ότι πολλοί οδηγοί ταξί, ιδιαίτερα μετά την επιστροφή στην κανονικότητα και την άνοδο της επιβατικής κίνησης, η οποία “πιάνει ταβάνι” κατά τους καλοκαιρινούς μήνες, ωθούμενη από τον τουρισμό, αποφεύγουν να χρησιμοποιούν τις ηλεκτρονικές πλατφόρμες, όποτε έχουν τη δυνατότητα, λόγω της υψηλής προμήθειας που καλούνται να καταβάλλουν επί κάθε κούρσα. Πιο συγκεκριμένα, από χθες 1η Φεβρουαρίου η Free Now λαμβάνει, πλέον, ποσοστό 15% από 12% που ήταν μέχρι πρότινος επί κάθε κούρσα. Επιπλέον, ο πελάτης επιβαρύνεται με κόστος προμίσθωσης 1,2 ευρώ στην Αθήνα, το οποίο προστίθεται από τον οδηγό μετά την ολοκλήρωσης της διαδρομής. Με το συγκεκριμένο ποσό, το οποίο πληρώνει ο χρήστης, αντισταθμίζεται εν μέρει το τελικό ποσό που βγαίνει από την τσέπη του οδηγού. Σε ό,τι αφορά την Uber, η προμήθεια είναι χαμηλότερη, αν και εκείνη με τη σειρά της προχώρησε σε αύξηση από 8% σε 10% ενώ δε χρεώνει στον επιβάτη κόστος προμίσθωσης στο τέλος της διαδρομής.
Απήχηση
Τόσο η Free Now όσο και η Uber γνωρίζουν μεγάλη απήχηση στις νεότερες γενιές, οι οποίες άλλωστε εμφανίζονται περισσότερο εξοικειωμένες με τη χρήση των διαδικτυακών εφαρμογών. Ειδικότερα, σύμφωνα με εκτιμήσεις της αγοράς η Free Now είναι ιδιαίτερα δημοφιλής στις ηλικίες 24 με 15 ετών ενώ χρησιμοποιείται περισσότερο για διαδρομές εντός του αστικού ιστού. Από την άλλη, η Uber κόβει πρώτη το νήμα στις διαδρομές από και προς το αεροδρόμιο.
Οικονομικές επιδόσεις
Σύμφωνα με τα διαθέσιμα οικονομικά στοιχεία, η Free Now Ελλάδας με επικεφαλής την Ασπασία Τοπαλίδου, εμφάνισε το 2022 έσοδα 9 εκατ. ευρώ από 5,971 εκατ. ευρώ το 2021, παρουσιάζοντας άνοδο άνω του 50%. Ωστόσο, διευρύνθηκαν σημαντικά οι ζημιές, οι οποίες έφθασαν τα 4,47 εκατ. ευρώ από 735.690 ευρώ το 2021. Να σημειωθεί ότι στην οικονομική χρήση του 2022, η καθαρή θέση της εταιρείας παρέμεινε αρνητική, κάτι που οδήγησε τον βασικό μέτοχο να προχωρήσει σε αύξηση μετοχικού κεφαλαίου κατά 1 εκατ. ευρώ, η οποία πραγματοποιήθηκε στο πρώτο τρίμηνο του 2023.
Από την άλλη πλευρά, η Uber δεν παρέχει σαφή εικόνα σε σχέση με τα μεγέθη της στην ελληνική αγορά. Να σημειωθεί ότι όταν ο χρήστης πληρώνει διαδικτυακά μέσω της εφαρμογής, η καταβολή φαίνεται να γίνεται σε εταιρεία του εξωτερικού. Στο ΓΕΜΗ, είναι καταχωρημένη μια επιχείρηση με την επωνυμία Uber Ελλάς, η οποία, ωστόσο, έχει ως δραστηριότητα την παροχή υποστηρικτικών και προωθητικών (μάρκετινγκ) και συμβουλευτικών υπηρεσιών προς τις υπόλοιπες εταιρείες του ομίλου Uber. Η εν λόγω εταιρεία εμφανίζει τζίρο μόλις 767.486 ευρώ το 2022 από 604.880 ευρώ το 2021 ενώ το καθαρό αποτέλεσμα ανήλθε σε κέρδη 25.885 ευρώ.
Πηγή: forbesgreece.gr