Της Αναστασίας Βαμβακά
Το ράλι στα ναύλα των φορτηγών, έδωσε τη θέση του σε μεγάλες μειώσεις, όμως οι αλλαγές στα δρομολόγια πολλών φορτηγών καθώς αποφεύγουν την Ερυθρά Θάλασσα ειναι πιθανό να ενισχύσει πρόσχαιρά την αγορά, εκτιμούν οι ναυλομεσίτες.
Από τις αρχές Νοέμβριου μέχρι και τα μέσα στο Δεκεμβρίου, με τα ναύλα κυρίως των μεγάλων πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου όπως των Capesize είδαν αυξήσεις που άγγιξαν τα 300% ενώ τα ναύλα των μικρότερων φοτηγών είχαν αυξήσεις από 25% μέχρι και 130%.
Πλέον η πτώση των ναύλων από τα υψηλά του Δεκεμβρίου είναι αρκετά αισθητή. Στα Capesize οι μειώσεις αγγίζουν το 75%, στα Panamax το 35%, ενώ στα μικρότερα Supramax και Handysize η διόρθωση στις τιμές των ναύλων είναι της τάξης του 30% και 20%.
Η προσαρμογή προς τα κάτω στα ναύλα φορτηγών οφείλεται κυρίως στο γέμισμα των αποθεμάτων άνθρακα και σιδήρου, στην μείωση της ζήτησης καθώς πλησιάζουμε στην κινέζικη πρωτοχρονιά αλλά και στη αδυναμία της Κίνας να στηρίξει ικανοποιητικά τον κλυδωνιζόμενο εδώ και μήνες κατασκευαστικό κλάδο.
Την ίδια στιγμή, και οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας πλήττουν τη ζήτηση άνθρακα. Γι αυτό, η ναυτιλιακή οργάνωση Bimco εκτιμά ότι η ναυλαγορά των πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου (άνθρακας, σιτηρά, σιδηρομετάλλευμα, βωξίτης κ.λπ.) τα επόμενα δύο χρόνια θα είναι παρόμοια με το 2023. Κατά το μεγαλύτερο μέρος του 2023, ο δείκτης Baltic Dry Index εξασθένησε σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2022, αλλά οι τιμές των ναύλων σταθεροποιήθηκαν προς το τέλος του έτους. Μικρό όφελος αναμένεται να έχουν οι πλοιοκτήτες καθώς οι μέσες αποστάσεις πλεύσης των πλοίων αναμένεται να επιμηκυνθούν κατά 0%-1% το 2024 και το 2025, και από μία γενικότερη τάση αποφυγής της Ερυθράς Θάλασσας λόγω των επιθέσεων των Χούθι, κυρίως το πρώτο εξάμηνο.
Σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο, Xclusiv Shipbrokers “η τάση αυτή είχε ως αποτέλεσμα περίπου 3,9 εκατομμύρια τόνοι φορτίων σιτηρών να ακολουθήσουν εναλλακτικές διαδρομές, ένας σημαντικός αριθμός αν αναλογιστεί κανείς ότι περίπου 7,7 εκατομμύρια τόνοι φορτίων σιτηρών διέρχονται από τη διώρυγα του Σουέζ στην Ερυθρά Θάλασσα κάθε μήνα” ενώ προσθέτουν ότι η Ουκρανία έχει αυξήσει τις εξαγωγές στη Μαύρη Θάλασσα. “Το επίτευγμα του Κιέβου να αντικαταστήσει μια συμφωνία εξαγωγών στη Μαύρη Θάλασσα που υποστηριζόταν από τον ΟΗΕ με το δικό του ναυτιλιακό σύστημα έχει φέρει ανακούφιση στους Ουκρανούς αγρότες και στις χώρες εισαγωγής”.
Πηγή: capital.gr