Τα παραδείγματα της Apple και της Tesla είναι ενδεικτικά για τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι αμερικανικές εταιρείες στην Κίνα και δείχνουν τις προθέσεις του Πεκίνου.
Υπήρξε μια μεγάλη περίοδος που οι Αμερικανοί CEO έβλεπαν την Κίνα ως τη χώρα με τις μεγάλες ευκαιρίες. Ωστόσο αυτή η εποχή φαίνεται πως ανήκει για τα καλά στο παρελθόν.
Μετά από χρόνια ανάπτυξης, ορισμένες από τις ισχυρότερες αμερικανικές τεχνολογικές εταιρείες αρχίζουν να αντιμετωπίζουν σοβαρές δυσκολίες στη δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία του κόσμου, εν μέσω μια νέας επιχειρηματικής πραγματικότητας στην Κίνα.
Το Πεκίνο υποστηρίζει τον λεγόμενο «υπερεθνικισμό». Την ίδια ώρα δεν υπάρχει τόσο θετικό έδαφος για τις δυτικές εταιρείες στην χώρα. Το τάιμινγκ δεν είναι καθόλου τυχαίο καθώς υπάρχουν εγχώριες εταιρείες που έχουν εμφανιστεί ως βιώσιμες εναλλακτικές λύσεις.
Η μάχη της τεχνολογίας
Για να καταλάβει κανείς τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι αμερικανικές εταιρείες στην Κίνα, αρκεί να παρακολουθήσει τις εξελίξεις στον τεχνολογικό κλάδο. Για παράδειγμα η Apple δυσκολεύεται να πείσει τους Κινέζους να αγοράσουν τα νέα iPhones. Σύμφωνα με στοιχεία της Counterpoint Research οι πωλήσεις μειώθηκαν κατά 24% τις πρώτες έξι εβδομάδες του έτους.
Την ίδια ώρα η Tesla είδε μεγάλη πτώση στον αριθμό των αποστολών από το μεγάλο της εργοστάσιο στη Σαγκάη τον περασμένο μήνα, καθώς απέστειλε 60.365 οχήματα σύμφωνα με το Bloomberg. Το νούμερο είναι χαμηλότερο κατά 16% σε σχέση με τις αποστολές του Ιανουαρίου και κατά 19% σε σχέση με τον ίδιο μήνα την περασμένη χρονιά.
Τα παραπάνω στοιχεία, προφανώς, δεν είναι ενθαρρυντικά αλλά οι δυο εταιρείες δεν πανικοβάλλονται. Οι πωλήσεις της Apple στην ευρύτερη Κίνα μπορεί να μειώθηκαν κατά 13% τους τελευταίους τρεις μήνες του 2023 σε σχέση με το προηγούμενο έτος, αλλά τα έσοδα ύψους 20,8 δισεκατομμυρίων δολαρίων παραμένουν υψηλά. Από την πλευρά της η Tesla δεν είναι η μοναδική εταιρεία ηλεκτρικών οχημάτων που βλέπει τις πωλήσεις της να επιβραδύνονται.
Φουντώνει ο πόλεμος ΗΠΑ – Κίνας
Στην περίπτωση της Apple υπάρχουν ορισμένοι παράμετροι που αξίζει να αναφερθούν. Μιλώντας στο Business Insider, ο Gene Munster, CEO της Deepwater Asset Management, υποστήριξε ότι η πτώση οφείλεται σε ένα βαθμό στο ότι τα αμερικανικά προϊόντα δεν είναι πλέον τόσο δημοφιλή στην Κίνα.
Σε αυτό έρχεται να προστεθεί και η κίνηση της Κινεζικής κυβέρνησης να απαγορεύσει την χρήση των iPhones από τους αξιωματούχους και άτομα που εργάζονται σε κρατικές επιχειρήσεις. Κάπως έτσι η αγορά του iPhone έγινε λιγότερο ελκυστική.
Η απαγόρευση του iPhone συνέπεσε με την κυκλοφορία του Mate 60 Pro της Huawei. Ενός Smartphone 5G υψηλών επιδόσεων που κατασκευάζεται στην Κίνα και μπορεί να συναγωνιστεί τις δυνατότητες μιας συσκευής της Apple.
Η έρευνα της Counterpoint έδειξε ότι οι πωλήσεις των κινητών της Huawei αυξήθηκαν κατά 64%, την ίδια περίοδο που οι αντίστοιχες των iPhone μειώθηκαν σχεδόν κατά ένα τέταρτο. «Τόσο οι ΗΠΑ όσο και η Κίνα γίνονται όλο και πιο απομονωτικές. Αυτό ευνοεί τις εγχώριες μάρκες. Με την τεχνητή νοημοσύνη, αυτή η δυναμική πιθανότατα θα ενταθεί», δήλωσε ο Muster.
Η Tesla δεν αποκλείεται να έχει επηρεαστεί από μια ευρύτερη επιβράδυνση στην αγορά των ηλεκτρικών οχημάτων η οποία κορυφώθηκε πέρυσι και έγινε ιδιαίτερα αισθητή τον Φεβρουάριο. Γενικότερα όμως, οι δοκιμασίες για τις δυο αυτές εταιρείες είναι ένα σημάδι ότι η μάχη ανάμεσα στις ΗΠΑ και την Κινα για την κυριαρχία στον τεχνολογικό κλάδο γίνεται όλο και πιο σοβαρή.
Οι Κινέζοι σταμάτησαν να είναι η «φτηνή και κακή απομίμηση»
Για χρόνια οι κινεζικές εταιρείες υιοθέτησαν μια στρατηγική αντιγραφής σε τομείς όπως τα κινητά, τα τάμπλετς, οι ηλεκτρονικοί υπολογιστές ή ακόμα και τα ηλεκτρικά οχήματα. Στην προσπάθεια τους να αντιγράψουν τις αμερικανικές εταιρείες, κατέληγαν τελικά στο να παράγουν φτηνές απομιμήσεις κατώτερης ποιότητας. Αυτό πλέον έχει αλλάξει. Το παράδειγμα του Mate 60 Pro της Huawei είναι χαρακτηριστικό καθώς προσφέρει στους καταναλωτές μια ποιοτική συσκευή χωρίς να είναι αντιγραφή κάποιας άλλης.
Κάτι ανάλογο συμβαίνει και στον τομέα της ηλεκτροκίνησης με την BYD να κερδίζει την μάχη με την Tesla, προσφέροντας οχήματα σε καλύτερες τιμές. Δεν είναι τυχαίο ότι τον Ιανουάριο η κινεζική εταιρεία κατέγραψε αύξηση των πωλήσεων της κατά 43%, αν και έχασε την πρώτη θέση της αγοράς από την Volkswagen, σύμφωνα με το CarNewsChina. Είχε επίσης μειώσει τις τιμές των πιο επιτυχημένων μοντέλων της κατά 17% όπως ανέφερε το Reuters.
Η στήριξη της κινεζικής κυβέρνησης
Η Κίνα έχει πάρει μεγάλη ώθηση σε αυτή τη μάχη με τις ΗΠΑ από την κυβέρνησή της. Όταν ο πρωθυπουργός Li Qiang έθεσε τον στόχο της Κίνας για ετήσια ανάπτυξη 5% νωρίτερα αυτό το μήνα, έγινε σαφές πόσο ζωτικής σημασίας θα είναι ο κλάδος της τεχνολογίας για την επίτευξη του στόχου.
Αυτό σημαίνει ότι το Πεκίνο αναμένεται να έχει πιο ενεργό ρόλο στην προώθηση της ανάπτυξης του εγχώριου τεχνολογικού τομέα και να περιορίσει οποιεσδήποτε ξένες επιχειρήσεις που θα βρει στον δρόμο του.
Η Wall Street Journal ανέφερε ότι υπάρχει μια οδηγία γνωστή ως «έγγραφο 79» με στόχο να εκδιώξει τις δυτικές εταιρείες από την Κίνα. Συγκεκριμένα ζητά από τις κρατικές εταιρείες σε διάφορους τομείς, όπως τα χρηματοπιστωτικά και η ενέργεια, να «αντικαταστήσουν το ξένο λογισμικό στα συστήματα πληροφορικής μέχρι το 2027».
Πηγή: economistas.gr