Από τη Νίκη Παπάζογλου
Μεγάλη άνοδο σημειώνουν τα περιστατικά κυβερνοεπιθέσεων στην Ελλάδα με τη χώρα μας μάλιστα να καταλαμβάνει την πρώτη θέση όσον αφορά στις κυβερνοαπειλές. Την ίδια στιγμή, οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις αποδεικνύονται πιο ευάλωτες έναντι των μεγαλύτερων, καθώς οι τελευταίες επενδύουν μεγαλύτερα ποσά για την προστασία των δεδομένων τους.
Τα παραπάνω στοιχεία ανέφεραν οι επικεφαλής της Kaspersky, μίας εκ των μεγαλύτερων εταιρειών κυβερνοπροστασίας παγκοσμίως, σε χθεσινή συνέντευξη Τύπου, σημειώνοντας ότι το τρέχον έτος η Ελλάδα κατέλαβε την πρώτη θέση παγκοσμίως στις χώρες με τον υψηλότερο κίνδυνο μόλυνσης στο διαδίκτυο. Το συμπέρασμα προκύπτει από τα στοιχεία του Kaspersky Security Network, τα οποία συγκεντρώθηκαν από ανώνυμους χρήστες.
Αυξάνονται οι κυβερνοεπιθέσεις
Μιλώντας με αριθμούς, τα στελέχη της εταιρείας επεσήμαναν ότι τα προϊόντα της Kaspersky μπλόκαραν 15.249.312 διαδικτυακές απειλές, 715.838 γενικά exploits, 583.904 επιθέσεις από password stealers, 422.395 περιπτώσεις spyware, 117.329 ανιχνεύσεις financial και banking κακόβουλου λογισμικού, καθώς και 25.650 επιθέσεις ransomware.
Συγκριτικά, μεγάλη άνοδο σημείωσαν οι απειλές ransomware, οι οποίες αυξήθηκαν κατά 10 φορές καθώς και οι οι επιθέσεις που αφορούν απειλές που σχετίζονται με χρηματοοικονομικά θέματα, οι οποίες αυξήθηκαν κατά 25 φορές.
Την τρέχουσα χρονιά δε, καταγράφηκε αύξηση 21,5% σε σχέση με πέρυσι και στις απόπειρες επιθέσεων μέσω του πρωτοκόλλου Remote Desktop Protocol (RDP), το οποίο επιτρέπει στους εργαζομένους να συνδέονται απομακρυσμένα στους εταιρικούς υπολογιστές τους.
Στο στόχαστρο οι μικρομεσαίοι
Ευκολότερος στόχος των κυβερνοεγκληματιών φέρεται να αποτελούν δε οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις, σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποίησε η Kaspersky φέτος τον Οκτώβριο σε 27 αγορές παγκοσμίως.
Για την ακρίβεια βάσει των επιχειρήσεων που συμμετείχαν περισσότερες από τις μισές (51%) ανέφεραν ότι έγινε απόπειρα πρόσβασης από κακόβουλο λογισμικό στο δίκτυό τους ενώ μία στις πέντε (19%) υπέστη κλοπή δεδομένων.
Ωστόσο στα ποσοστά παρατηρήθηκαν διακυμάνσεις ανάλογα με το μέγεθος της εταιρείας με τις ΜμΕ να αποδεικνύονται πιο ευάλωτες έναντι των μεγάλων επιχειρήσεων, που επενδύουν μεγαλύτερα ποσά για την προστασία τους. Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι το 11% των μεγάλων επιχειρήσεων υπέστη διαρροές δεδομένων σε κυβερνοεπιθέσεις, ποσοστό που έφτασε στο 28% στην περίπτωση των μικρομεσαίων.
Πόσο κόστισαν οι κυβερνοεπιθέσεις
Το πρόβλημα των κυβερνοαπειλών γίνεται αισθητό δεδομένου και του κόστους. Σύμφωνα με την Kaspersky, το κόστος των επιθέσεων το 2024, που περιλαμβάνει τα άμεσα έξοδα και το κόστος αποκατάστασης, ξεπέρασε θεαματικά τα 2 εκατομμύρια δολάρια για το 65% των μεγαλύτερων επιχειρήσεων. Σημαντικός ήταν ο αντίκτυπος βέβαια και στην περίπτωση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, με τα δύο τρίτα (68%) να αναφέρουν ότι τα έξοδα ξεπέρασαν τα 50.000 δολάρια.
Επιπλέον σχεδόν όλες οι εταιρείες που υπέστησαν κυβερνοεπιθέσεις (99%) ανέφεραν αναστάτωση σε διάφορες δραστηριότητες (42% στην επικοινωνία, 40% στο αυτοματοποιημένο μάρκετινγκ, 35% στην πελατειακή υποστήριξη και 32% στον σχεδιασμό ή την παραγωγή προϊόντων), επισημαίνοντας περαιτέρω την κρισιμότητα της προσπάθειας για αποκατάσταση.
Παρότι βέβαια οι επιπτώσεις είναι αισθητές, οι άμυνες των επιχειρήσεων δεν δείχνουν ενισχυμένες. Για παράδειγμα βάσει της Kaspersky, μόνο το 10% των εταιρειών προστατεύουν όλους τους εταιρικούς σταθερούς υπολογιστές τους, και μόλις το 8% τα εταιρικά κινητά τηλέφωνα, αφήνοντας μεγάλο περιθώριο εκμετάλλευσης στους κυβερνοεγκληματίες. Επιπλέον μόλις το 58% των μεγάλων και το 46% των μικρομεσαίων επιχειρήσεων χρησιμοποιούν επαγγελματικές υπηρεσίες εκπαίδευσης για τους εργαζομένους τους, καθιστώντας τις ευάλωτες στην εκμετάλλευση ανθρώπινου λάθους κατά τη διάρκεια επιθέσεων.
Ενισχύει τη δραστηριότητά της η Kaspersky
Σε αυτό το πλαίσιο η Kaspersky συνεχίζει την δραστηριότητά της στην περιοχή ποντάροντας σε περαιτέρω ανάπτυξη το 2025. Να σημειωθεί ότι την τρέχουσα χρονιά, βάσει των όσων ανέφερε ο κ. Βασίλης Βλάχος, Channel Manager της Kaspersky για την Ελλάδα και την Κύπρο, η εταιρεία σημείωσε αύξηση 20% όσον αφορά τις πωλήσεις προϊόντων της σε επιχειρήσεις στις δύο χώρες. Ο αριθμός των τιμολογημένων πελατών αυξήθηκε κατά 25% ενώ αυτός των συνεργατών ανέβηκε στους 300.
Ο πήχης για το 2025 τοποθετείται υψηλότερα, με την εταιρεία να συνεχίζει να στοχεύει ιδιαίτερα τον χώρο των μικρομεσαίων και να προετοιμάζει λύσεις που απευθύνονται σε μεγάλες επιχειρήσεις, όπως είναι αυτές για την κυβερνοπροστασία βιομηχανικών και παραγωγικών μονάδων.
Πηγή: insider.gr