businewss.gr

Του Γιώργου Λαμπίρη

Στην ελληνική αγορά το γάλα που αγοράζεται περισσότερο δεν είναι κάποιας γνωστής γαλακτοβιομηχανίας. Ή για την ακρίβεια παράγεται από τις μεγαλύτερες γαλακτοβιομηχανίες της χώρας για λογαριασμό των αλυσίδων σούπερ μάρκετ, με το λογότυπο των δεύτερων. Έτσι, κυρίαρχη σε πωλήσεις και τρόπον τινά “βασιλιάς” του γάλακτος στην Ελλάδα είναι η ιδιωτική ετικέτα και στη συνέχεια ακολουθούν τα επώνυμα προϊόντα. Στοιχεία αγοράς για τις πωλήσεις γάλακτος στη χώρα μας από τις αρχές του 2024 έως και τις 3 Νοεμβρίου, δείχνουν ότι οι συνολικές πωλήσεις γάλακτος ανήλθαν στα 408,92 εκατομμύρια ευρώ, μειωμένες κατά 2,44% σε σχέση με την ίδια περίοδο του 2023. Εάν απομονώσει κανείς από τις συνολικές πωλήσεις γάλακτος μόνο αυτές του φρέσκου γάλακτος στο ίδιο διάστημα ανήλθαν στα 120,47 εκατομμύρια ευρώ, μειωμένες κατά 5,76%.

Τα μερίδια αγοράς και οι βασικοί παίκτες στο γάλα
Ως προς τα μερίδια αγοράς, το γάλα ιδιωτικής ετικέτας βρίσκεται στην πρώτη θέση με πωλήσεις 30,28 εκατομμυρίων ευρώ (μειωμένες κατά 5,86% σε σχέση με το 2023), έχοντας το 25,1% των συνολικών πωλήσεων της αγοράς. Ακολουθεί η Δέλτα με 18,72 εκατομμύρια ευρώ και μείωση πωλήσεων κατά 13,46% σε σχέση με πέρυσι, διατηρώντας μερίδιο 15,54%. Αμέσως μετά έρχεται ο Όλυμπος με 14,76 εκατομμύρια ευρώ κινούμενος ανοδικά κατά 10,3% και διατηρώντας μερίδιο αγοράς 12,25%, η Φάρμα Κουκάκη με 9,76 εκατομμύρια ευρώ και αύξηση 6%, όπου το μερίδιό της είναι 8,6%. Αμέσως μετά έρχεται η ΜΕΒΓΑΛ με πωλήσεις από τις αρχές του έτους έως τις 3 Νοεμβρίου στα 8,07 εκατομμύρια ευρώ (μειωμένες κατά 7,6%) και μερίδιο 6,7%, η ΣΕΡΓΑΛ με πωλήσεις 6,01 εκατομμύρια ευρώ (μείωση κατά 14,7%) και μερίδιο 4,9%, η ΕΒΟΛ (Συνεταιρισμός Βόλου) με 5,5 εκατ. ευρώ και μείωση 5,46%, ενώ το μερίδιό της ανέρχεται στο 4,56%. Ακολουθούν η Τρίκκη (Συνεταιρισμός Τρικάλων) με πωλήσεις 3,43 εκατ. ευρώ και μερίδιο 2,84%, η Δωδώνη με πωλήσεις 2,92 εκατ. ευρώ και μερίδιο 2,42% και η Κρι Κρι με πωλήσεις 2,21 εκατ. ευρώ και μερίδιο 1,83%.

Η επένδυση της ΑΒ στη νέα συσκευασία
Ενδιαφέρον πάντως έχει η κίνηση της ΑΒ Βασιλόπουλος να επενδύσει στο φρέσκο γάλα, ανανεώνοντας τη συσκευασία που είχε μέχρι πρότινος στα ψυγεία της, με νέα. Σημειώνεται ότι για λογαριασμό της ΑΒ Βασιλόπουλος, το φρέσκο γάλα παράγει η γαλακτοβιομηχανία Δέλτα, με τιμή λιανικής 1 ευρώ στα ψυγεία. Αντίστοιχα όμως και για λογαριασμό άλλων αλυσίδων όπως η Lidl, το φρέσκο γάλα παράγεται από την Εβροφάρμα και τη ΜΕΒΓΑΛ, ενώ για λογαριασμό του Σκλαβενίτη από τη ΜΕΒΓΑΛ.

Η κίνηση της ΑΒ βασίζεται στη φιλοσοφία ότι στην κατηγορία του γάλακτος το ιδιωτικής ετικέτας είναι το πιο δημοφιλές, γι’ αυτό και επένδυσε στην αλλαγή της εικόνας του. Θα θυμίσουμε εδώ ότι πρόσφατα και η Lidl προχώρησε στην ανανέωση της εικόνας τόσο στο γάλα όσο και σε άλλα προϊόντα της όπως τα γιαούρτια. Να σημειωθεί ότι το πεδίο στο φρέσκο γάλα είναι ιδιαίτερα ανταγωνιστικό κάτι που φαίνεται και από το γεγονός ότι οι τρεις μεγαλύτερες αλυσίδες Σκλαβενίτης, Lidl και ΑΒ έχουν τιμή στο φρέσκο αγελαδινό στο 1 ευρώ, στα 0,99 ευρώ και στο 1 ευρώ αντίστοιχα, χωρίς να παρουσιάζονται αποκλίσεις.

Πηγή: capital.gr