businewss.gr

Η χανιώτικη οικογένεια που έκανε το παξιμάδι trend και ξαναβάζει μπρος το πρώην εργοστάσιο Κατσέλης – Επενδύσεις σε μεταποίηση, τουρισμό και πρωτογενή τομέα

Αποστολή: Ξανθή Γούναρη

Σε ένα χρόνο από σήμερα η εταιρεία Το Μάννα – Ν. Τσατσαρωνάκης ΑΒΕΕ θα ξαναβάλει μπρος το εργοστάσιο της πτωχευμένης Nutriart (πρώην Κατσέλης) στις Αχαρνές Αττικής, αλλάζοντας πίστα, καθώς πέρα από την κατηγορία των παξιμαδιών, όπου είναι αδιαμφισβήτητος leader, η τρίτη γενιά της χανιώτικης οικογένειας «ζυμώνει» νέα, φιλόδοξα projects, όπως η είσοδος στο συσκευασμένο ψωμί και στα έτοιμα γεύματα, ενώ δηλώνει «ανοικτή» σε στρατηγικές συνεργασίες που θα δημιουργήσουν προστιθέμενη αξία.

Μετά από αρκετές καθυστερήσεις, μιας και το εργοστάσιο των 23.000 τ.μ. αγοράστηκε από την οικογενειακή επιχείρηση μέσω πλειστηριασμού το 2021 (σ.σ. το τίμημα είχε ανέλθει σε 6,2 εκατ. ευρώ), πλέον έχουν τακτοποιηθεί όλες οι εκκρεμότητες και από τον προσεχή Σεπτέμβριο θα μεταφερθεί εκεί η διανομή και η αποθήκευση των προϊόντων, η οποία γίνεται σήμερα από διπλανή εγκατάσταση που ήδη έχει πουληθεί από την εταιρεία.

Τα logistics θα καταλάβουν το ¼ του κτιρίου και είναι η πρώτη φάση αξιοποίησης της παραγωγικής μονάδας, με την κα Ελένη Τσατσαρωνάκη, πρόεδρο και διευθύνουσα σύμβουλο της εταιρείας Το Μάννα – Ν. Τσατσαρωνάκης, να αναφέρει κατά τη διάρκεια δημοσιογραφικής παρουσίασης που διοργάνωσε η εταιρεία στις εγκαταστάσεις της στον Πλάτανο Κισσάμου, στον νομό Χανίων, ότι θα απαιτηθούν κεφάλαια της τάξης των 4-4,5 εκατ. ευρώ για την ανακατασκευή, τον εκσυγχρονισμό και την ενεργειακή θωράκιση της μονάδας, ενώ έχουν γίνει μελέτες σκοπιμότητας για την αγορά του κατάλληλου μηχανολογικού εξοπλισμού.

Τα νέα προϊόντα
Τι θα παράγει όμως η νέα μονάδα, που κατά τις εκτιμήσεις της επικεφαλής θα αρχίσει τη λειτουργία της τέτοια εποχή του χρόνου;

«Θα είναι ποιοτικά προϊόντα με βάση το αλεύρι που θα δίνουν αξία στον καταναλωτή» λέει η κα Τσατσαρωνάκη. Αν και δεν ανέφερε τις ακριβείς λεπτομέρειες των προϊόντων που θα παράγονται στο εργοστάσιο του πρώην Κατσέλη, επεσήμανε ότι εξετάζεται η παραγωγή ψωμιού, φρυγανιάς, κριτσινιών, biscotti κ.ά.

«Σε όλα μας τα σχέδια εμείς προσπαθούμε να μη χάσουμε την ταυτότητα μας, συνεχίζοντας να δίνουμε βάση στην αυθεντική ποιότητα» ανέφερε χαρακτηριστικά η CEO, τονίζοντας ότι σε καμιά περίπτωση δεν θα παραχθούν ίδια προϊόντα με εκείνα που διαθέτει ο ανταγωνισμός, καθώς δεν έχει νόημα.

Πάντως η προϊοντική γκάμα των παξιμαδιών (λαδιού, κρίθινα, χωρίς αλάτι, χαρουπιού, κριθοκουλούρες και σίκαλης) θα συνεχίσει να παράγεται στις εγκαταστάσεις της εταιρείας στον Πλάτανο κι αυτό γιατί η οικογένεια πιστεύει ότι ο τόπος κάνει τη διαφορά. «Ακόμη και το νερό που έρχεται από τα βουνά», τόνισε η μεγαλύτερη από τις τρεις θυγατέρες του κου Νίκου Τσατσαρωνάκη, ο οποίος στα 84 του ακμαιότατος συνεχίζει να πηγαίνει στο εργοστάσιο.

Οι παραγωγικές εγκαταστάσεις της εταιρείας στον Πλάτανο εκτείνονται σήμερα σε 9.000 τ.μ. και βρίσκονται ακριβώς στην ίδια θέση όπου το 1948 ο Χαρίτος Τσατσαρωνάκης ζύμωσε για πρώτη φορά το μέλλον σε έναν μικρό φούρνο.
Εμπνευσμένος από το έντονο θρησκευτικό συναίσθημα και τα ακούσματα του πολέμου, ο πατέρος του Νίκου Τσατσαρωνάκη έδωσε στον φούρνο την ονομασία «Μάννα».

Ας σημειωθεί ότι εκτός από το ακίνητο της πτωχευμένης Nutriart ήδη από το 2015 είχε βγει σε πλειστηριασμό και το εμπορικό σήμα «Κατσέλης» το οποίο κατέληξε στην Καραμολέγκος, τη μεγάλη ανταγωνίστρια της Τσατσαρωνάκης στα επώνυμα παξιμάδια.

Νικόλαος Τσατσαρωνάκης, ιδρυτής της εταιρείας Το Μάννα – Ν. Τσατσαρωνάκης ΑΕΒΕ

Ανοικτοί σε συνεργασίες
Η αδάνειστη χανιώτικη εταιρεία έχει προχωρήσει στον διαχωρισμό (διάσπαση) των δραστηριοτήτων της δημιουργώντας τρεις διαφορετικούς τομείς: μεταποίηση, τουριστικές υπηρεσίες και πρωτογενή παραγωγή, «επιλογή που υλοποιεί τη στρατηγική μας για την αποδοτικότερη χρήση διαθέσιμων χρηματοδοτικών εργαλείων, την εξειδίκευση του προϊοντικού αντικειμένου, τη βελτίωση του διοικητικού συντονισμού και την ενίσχυση της εταιρικής επωνυμίας», σύμφωνα με την κα Τσατσαρωνάκη.

Έχοντας κάνει το παξιμάδι trend, η εταιρεία έχει προσελκύσει το ενδιαφέρον επενδυτών και funds, μεταξύ των οποίων, σύμφωνα με πληροφορίες, και ο Ινδός επιχειρηματίας Taizoon Khorakiwala, ιδιοκτήτης της Switz Group, ο οποίος το τελευταίο διάστημα προετοιμάζει μια νέα εξαγορά στη χώρα μας, την 11η στη σειρά.

Ωστόσο μέχρι πρότινος η οικογένεια είχε αποκλείσει το ενδεχόμενο συνεργασιών. Αυτό φαίνεται ότι πλέον αλλάζει. Η διοίκηση δηλώνει ανοικτή σε εταιρικές συνεργασίες με αμοιβαία ωφέλεια.

Βιωματικός «πράσινος» τουρισμός
Αναφορικά με τις τουριστικές δραστηριότητες του ομίλου Τσατσαρωνάκη, όπως ειπώθηκε έχουν συγκεντρωθεί κάτω από την ανώνυμη εταιρεία με την επωνυμία Αειφόρες Τουριστικές Επιχειρήσεις Φαλάσαρνα.

Η εν λόγω εταιρεία διαθέτει το ξενοδοχείο Molos Bay στην Κίσαμο με 45 δωμάτια, την έκταση 119 στρεμμάτων στα Φαλάσαρνα για την οποία προωθείται ένα μεγάλο τουριστικό project με ξενοδοχειακές υποδομές υψηλών προδιαγραφών, κατοικίες, αλλά και ανάπτυξη καλλιεργειών για την παραγωγή βιολογικών προϊόντων, μια επένδυση ύψους 69 εκατ. ευρώ, την εξαγορασθείσα Ελαφόνησος Α.Ε. στην κατοχή της οποίας βρίσκεται έκταση 610 στρεμμάτων στο Ελαφονήσι και το εγχείρημα του «Λιοκάλυβου» στα Φαλάσαρνα, που συνδέει τον φυσικό χώρο με τη διατροφή και την ευεξία (place and well-being).

Η κα Τσατσαρωνάκη αναφερόμενη στη νέα σχεδιαζόμενη επένδυση του ομίλου στα Φαλάσαρνα, τη χαρακτήρισε ως καινοτομική «δράση» στο σύμπλεγμα τουρισμού – πολιτισμού, επισημαίνοντας ότι στόχος είναι να γίνουν τα Φαλάσαρνα τουριστικός προορισμός που διαμορφώνεται σε εμπειρία, βασιζόμενος στην προβολή και την ανάδειξη του φυσικού περιβάλλοντος και στα πολιτιστικά δρώμενα, αξιοποιώντας, παράλληλα, τα ιστορικά ίχνη και μνημεία στον παραδοσιακό τρόπο ζωής. «Ένας προορισμός που παρέχει υψηλών προδιαγραφών εξυπηρέτηση φιλοξενίας συνδυάζοντάς αυτές τις προδιαγραφές με φυσικό – οικολογικό τρόπο αναψυχής», όπως χαρακτηριστικά είπε.

Υπενθυμίζεται πως η οικογένεια Τσατσαρωνάκη το 2022 εξαγόρασε την Ελαφόνησος Α.Ε., θυγατρική της άλλοτε κραταιής κατασκευαστικής εταιρείας ΑΕΓΕΚ, που είχε στην κατοχή της παραθαλάσσια έκταση 610 στρεμμάτων στην παραλία Βουλισμένη Ελαφονήσου με το καταβληθέν τίμημα να ανέρχεται στο 1,75 εκατ. ευρώ.

Η οικογένεια πείστηκε για να προχωρήσει στην αγορά όχι μόνο γιατί πρόκειται για ένα κορυφαίο asset αλλά και επειδή ως Κρητικοί δεν ήθελαν να πάει σε ξένα χέρια. Σημειωτέο ότι την έκταση παζάρευαν Άραβες και Ισραηλινοί.

Πρωτογενής τομέας
Στον πρωτογενή τομέα, η οικογένεια Τσατσαρωνάκη έχει αναπτύξει παραγωγικό συγκρότημα (θερμοκήπια) στα Φαλάσαρνα, σε έκταση 40.000 τετραγωνικών μέτρων, που είναι πλέον μια αυτοτελής δραστηριότητα.

Στα συγκεκριμένα θερμοκήπια παράγονται ντομάτες και ντοματίνια, ενώ σε ελαιώνες της ευρύτερης περιοχής παράγεται ελαιόλαδο.

Οι «δαγκωτές» αυξήσεις
Αναφορικά με τις οικονομικές επιδόσεις της Μάννα – Ν. Τσατσαρωνάκης, σύμφωνα με τον CFO κο Νίκο Σταθόπουλο, το 2023 έκλεισε με αυξημένο τζίρο κατά 4,5-5% στα 22 εκατ. ευρώ (καθαρές πωλήσεις πάνω από 12 εκατ. ευρώ), με τα κέρδη γύρω στα 2,5 εκατ. ευρώ.

Για τους πρώτους 4 μήνες εφέτος η εταιρεία «έτρεξε» με +3,7% σε τζίρο και +4,5% σε όγκο, ωστόσο, ξεκάθαρη εικόνα θα υπάρξει στο τέλος του 5μηνου, καθώς η πασχαλινή περίοδος διαφοροποίησε ελαφρά την κατανάλωση.

Οι περσινές πωλήσεις ενισχύθηκαν από τη νέα σειρά «Δαγκωτό», που πλέον αντιστοιχεί στο 10% του τζίρου της εταιρείας, ενώ το λανσάρισμα του προϊόντος ενίσχυσε κατά 4,5% το σύνολο της κατηγορίας των παξιμαδιών.

Θυμίζουμε ότι εν μέσω πληθωριστικής κρίσης και προκειμένου να προστατεύσει την κερδοφορία της η Τσατσαρωνάκης προχώρησε στο λανσάρισμα της νέας σειράς παξιμαδιών «Δαγκωτό» σε τέσσερις γεύσεις, μεταξύ των οποίων και η μαύρη τρούφα, μπαίνοντας κατά κάποιον τρόπο στον δυναμικό κλάδο των υγιεινών σνακ και προσθέτοντας γεύση και καινοτομία στη συνολική κατηγορία.

Εκτός από το «δαγκωτό» που θα εμπλουτιστεί με δύο νέες γεύσεις εφέτος, το hero puck της εταιρείας είναι τα παξιμάδι λαδιού, με μερίδιο στη συνολική κατηγορία στο 46%.

Ας σημειωθεί ότι οι πωλήσεις αφορούν κατά 93% τα επώνυμα προϊόντα της εταιρείας (80 κωδικοί) με το υπόλοιπο 7% να αντιστοιχεί στην παραγωγή προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας για Σκλαβενίτη, ΑΒ Βασιλόπουλο και METRO.

Οι προσδοκίες από το εξωτερικό
Οι εξαγωγικές πωλήσεις της κρητικής εταιρείας, με κύριες αγορές την Αμερική, την Αυστραλία, τον Καναδά και την Κύπρο, κινούνται προς το παρόν σε ένα μικρό ποσοστό του συνολικού τζίρου που δεν ξεπερνά το 5-7%, καθώς οι ξένοι δεν γνωρίζουν τα παξιμάδια.

Ωστόσο, σύμφωνα με τη διοίκηση, εκτιμάται ότι από το 2025 το μικρό, αφράτο και με γεύσεις «δαγκωτό» θα αλλάξει τις ισορροπίες και θα αυξήσει τα έσοδα από τις εξαγωγές.

Πηγή: ot.gr