Από Σοφία Εμμανουήλ
Ο κύβος ερρίφθη, όπως όλα δείχνουν, για τον νέο κύκλο συγκέντρωσης στον κλάδο των σούπερ μάρκετ, με πρωταγωνιστή ξένο επενδυτή.
Σύμφωνα με πληροφορίες του powergame.gr, είναι στην τελική φάση για υπογραφή συμφωνία εξαγοράς της αλυσίδας σούπερ μάρκετ ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός, μιας από τις ανερχόμενες επιχειρήσεις στην κατάταξη του οργανωμένου λιανεμπορίου. Ο τζίρος της προβλέπεται να φτάσει φέτος τα 800 εκατ. ευρώ, ενώ βρίσκεται στον προθάλαμο των μεγάλων παικτών αυτής της αγοράς.
Σε συζητήσεις φέρεται να συμμετείχε και η Μασούτης, η οποία είχε εκδηλώσει ενδιαφέρον για εξαγορά της Κρητικός, ειδικά μετά την εξαγορά από την τελευταία του δικτύου Συνεργαζόμενοι Παντοπώλες, με ισχυρή παρουσία μέσω μίνι μάρκετ στη Βόρεια Ελλάδα, όπου η αλυσίδα Μασούτης διεκδικεί την πρωτοκαθεδρία.
Στο κάδρο των δυνητικά ενδιαφερόμενων μπαίνουν ξένοι επενδυτές με ενδιαφέρον να τοποθετηθούν στην αγορά τροφίμων, όπως το CVC -με υπό διαχείριση κεφάλαια 186 δισ. ευρώ, που έκανε ντεμπούτο με την CVC Capital Partners plc στο χρηματιστήριο Euronext του Άμστερνταμ φέτος τον Απρίλιο-, το οποίο εξετάζει δυνατότητες ενίσχυσης του αποτυπώματός του στην Ελλάδα, σε μια σειρά από κλάδους, δίνοντας μεταξύ άλλων έμφαση στην εστίαση και ευρύτερα στον κλάδο των τροφίμων.
Ωστόσο, επισήμως δεν επιβεβαιώνει συμμετοχή στις συζητήσεις. Το ίδιο ισχύει για τις προαναφερόμενες αλυσίδες σούπερ μάρκετ, παρά τις φήμες που οργιάζουν στην αγορά, με σενάρια ακόμη και για σύνθετη συμφωνία, καθώς Μασούτης και Κρητικός, που δεν κατάφεραν να τα βρουν προγενέστερα στις μεταξύ τους συζητήσεις για το τίμημα, είναι πιθανόν να συμφωνήσουν εάν στηρίξει το εγχείρημα ένας μεγάλος επενδυτής. Δυνητικά το κυοφορούμενο deal θα μπορούσε να οδηγήσει στον 4ο μεγαλύτερο παίκτη της ελληνικής αγοράς, υποβαθμίζοντας τη Metro στην 5η θέση της συνολικής κατάταξης. Προηγούνται Σκλαβενίτης, Lidl και ΑΒ Βασιλόπουλος.
Ανεξάρτητα από την έκβαση των παραπάνω σεναρίων, οι εξελίξεις στην αγορά του οργανωμένου λιανεμπορίου επιβεβαιώνουν τις δηλώσεις παραγόντων της αγοράς για επικείμενες εξαγορές στον κλάδο των σούπερ μάρκετ. Ο Αριστοτέλης Παντελιάδης, πρόεδρος της Ελληνικής Ένωσης Σούπερ Μάρκετ (ΕΣΕ), εκτίμησε σε πρόσφατη συνέντευξη Τύπου ότι η συγκέντρωση θα βοηθήσει οικονομίες κλίμακος στην αγορά. Επιπλέον, δεδομένου ότι ο τζίρος των σούπερ μάρκετ είναι το 58% της αγοράς του λιανεμπορίου τροφίμων στη χώρα, από τα χαμηλότερα ποσοστά στην ΕΕ, η συγκέντρωση θα ευνοήσει και την αποκλιμάκωση του πληθωρισμού στα τρόφιμα.
Ποιο είναι το αποτύπωμα του Μασούτη και του Κρητικού
Εν τω μεταξύ, τόσο η Διαμαντής Μασούτης, όσο και η Κρητικός, που βρίσκονται στο επίκεντρο των συζητήσεων τις τελευταίες ημέρες, ενίσχυσαν σημαντικά τα μεγέθη τους μέσω εξαγορών. Υπενθυμίζεται ότι η Διαμαντής Μασούτης, η μεγαλύτερη εταιρεία στη Βόρεια Ελλάδα, που επεκτείνεται με ταχείς ρυθμούς στην υπόλοιπη επικράτεια την τελευταία πενταετία, επιβεβαιώνει τους στόχους της και θέτει υψηλότερους, έχοντας περάσει πλέον τον πήχη του 1 δισ. ευρώ με όρους πωλήσεων. Χάρη σε μια σειρά εξαγορών τα πρόσφατα χρόνια, με αφετηρία την απόκτηση της Προμηθευτικής Τροφίμων το 2018, κλιμάκωσε το μέγεθός της χαράσσοντας πορεία για την κορυφή της κατάταξης των αλυσίδων σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα. Εξάλλου, η ένταση του ανταγωνισμού, με φόντο τον πόλεμο τιμών στο ράφι, προοιωνίζεται περαιτέρω συγκέντρωση στην αγορά, με αλλαγές που πιθανόν δεν θα θυμίζουν σε τίποτα αυτές της τελευταίας 20ετίας, όπως έχει πει ο Ιωάννης Μασούτης, επικεφαλής του ομίλου Μασούτης, που έχει δηλώσει παρών στις εξελίξεις, στοχεύοντας μάλιστα στην πρώτη θέση του κλάδου σε βάθος χρόνου.
Σημειώνεται ότι ο όμιλος και η εταιρεία κατέχουν είτε ιδιόκτητα είτε με χρηματοδοτική μίσθωση ακίνητα συνολικής αξίας 210 εκατ. ευρώ, ενώ το δίκτυο πλησιάζει τα 400 σούπερ μάρκετ.
Από την πλευρά της, η ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός, έπειτα από ένα μπαράζ εξαγορών, έχει αυξήσει σημαντικά τα μερίδια αγοράς και την κερδοφορία της.
Η εταιρεία ανακοίνωσε ανάπτυξη 41%, πάνω από τα 700 εκατ. ευρώ, για το 2023, έχοντας προσθέσει τζίρο 206 εκατ. ευρώ και 63 νέα καταστήματα στο δίκτυό της, επίδοση που τη φέρνει πιο κοντά στον στόχο του 2024 για τζίρο 800 εκατ. ευρώ. Στο τέλος της περσινής χρονιάς η αλυσίδα αριθμούσε 896 καταστήματα και 8 κέντρα διανομής. Είχε προηγηθεί το 2022 η εξαγορά των Συνεργαζόμενων Παντοπωλών, που πρόσθεσε στο δίκτυο 334 καταστήματα, αυξάνοντας τα σούπερ μάρκετ Κρητικός σε 833, συμπεριλαμβανομένων εταιρικών και franchise.
Η ενίσχυση του δικτύου ευνόησε τους στόχους για αύξηση μεριδίων και τζίρου που είχαν θέσει οι μέτοχοι Άγγελος, Νεκτάριος και Δημήτριος Κρητικός (με ποσοστά 33,3348%, 33,3326% και 33,3326% στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας).
Πηγή: powergame.gr