Της Ματίνας Χαρκοφτάκη
Σε τρεις αεροπορικές εταιρείες συγκεντρώνονται κατά κύριο λόγο οι επιχειρηματικές και λειτουργικές επιδόσεις καθώς και η οικονομική θέση του διεθνούς αερολιμένα Αθηνών, Ελ. Βενιζέλος, το οποίο διανύει μια από τις σημαντικότερες περιόδους στην ιστορία του λόγω της επικείμενης εισαγωγής του στο ελληνικό χρηματιστήριο. Όπως σημειώνεται στο ενημερωτικό δελτίο, η Aegean Airlines συμπεριλαμβανομένης της θυγατρικής της Olympic Air, η Sky express και η Ryanair αντιπροσώπευσαν περίπου το 63% της συνολικής κίνησης στο μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας το 2022 και 62,5% για το ενιάμηνο του 2023.
Τα μερίδια αγοράς των αεροπορικών εταιρειών
Συγκεκριμένα, κατά το διάστημα Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου 2023, η Aegean συνέχισε να κατέχει ηγετική θέση στο Ελ. Βενιζέλος, στο οποίο διατηρεί τη βάση της, με το μερίδιό της να ενισχύεται σε 45,7% έναντι 43,7% το αντίστοιχο διάστημα του 2022.
Στη δεύτερη θέση βρέθηκε ο έτερος εγχώριος αερομεταφορέας, η Sky express, η οποία εμφάνισε σταθεροποιητικές τάσεις με το μερίδιό της να διαμορφώνεται σε 11,6% στο περσινό ενιάμηνο (από 11,7% το 2022). Την κορυφαία τριάδα συμπλήρωσε η ιρλανδική χαμηλού κόστους αεροπορική εταιρεία Ryanair, με μερίδιο αγοράς 5,1% από 6,3% το ενιάμηνο του 2022.
Στην τέταρτη θέση ακολούθησε η γερμανική Lufthansa με μερίδιο 2,7%, ελαφρώς μειωμένο σε σχέση με το 3,2% που κατείχε το 2022 ενώ την πεντάδα έκλεισε η ισπανική low-cost Volotea με 2,3% (έναντι 2,4% το 2022). Μικρότερα αλλά αξιοσημείωτα μερίδια κατείχαν η Emirates με 1,8%, η Turkish Airlines με 1,6% ενώ η αμερικανική Delta, η ουγγρική χαμηλού κόστους Wizz Air και η ελβετική Swiss εμφάνισαν μερίδιο 1,5% η κάθε μία. Να σημειωθεί ότι το υπόλοιπο 24,7% μοιράστηκαν άλλες αεροπορικές εταιρείες.
Οι σημαντικότερες διεθνείς αγορές
Έτσι, λοιπόν, διαμορφώθηκε ο χάρτης των αεροπορικών εταιρειών, οι οποίες σε αριθμό ξεπερνούν τις 65 και με τις οποίες συνεργάζεται το μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας. Το αεροδρόμιο της Αθήνας έχει καταφέρει να χτίσει ένα διευρυμένο δίκτυο διεθνών και εγχώριων προορισμών μέσα στους οποίους συγκαταλέγονται οι συνδέσεις με δημοφιλή νησιά.
Στο απόγειο του αεροδρομίου σε επίπεδο συνδεσιμότητας τα τελευταία πέντε χρόνια, έχει προσφέρει προγραμματισμένες πτήσεις σε περισσότερους από 155 προορισμούς (πόλεις) σε 55 χώρες σε όλο τον κόσμο ενώ στο ενιάμηνο του περσινού έτους, εξυπηρέτησε 152 προορισμούς, εκ των οποίων οι 14 υπήρξαν νέα δρομολόγια, φθάνοντας τα προ πανδημίας επίπεδα.
Η κορυφαία δεκάδα των διεθνών αγορών και χωρών με βάση την επιβατική κίνηση ήταν κατά το εξεταζόμενο διάστημα το Ηνωμένο Βασίλειο (1,413 εκατ. επιβάτες), η Ιταλία (1,404 εκατ. επιβάτες), η Γερμανία (1,393 εκατ. επιβάτες), η Γαλλία (1,124 εκατ. επιβάτες), η Κύπρος (922.372 επιβάτες), οι ΗΠΑ (803.527 επιβάτες), η Ισπανία (688.299 επιβάτες), η Τουρκία (686.491 επιβάτες), το Ισραήλ (628.300 επιβάτες) και η Ελβετία (571.245 επιβάτες).
Τα έσοδα ανά επιβάτη
Εκτός, όμως, από τη δραστηριότητα των αερομεταφορών, η οποία συνέβαλε στο 76,9% και στο 77,1% του συνολικού τζίρο στο ενιάμηνο του 2023 και στη χρήση του 2022 με το έσοδο ανά επιβάτη το 2022 να ανέρχεται σε 16,2 ευρώ από 15,7 ευρώ το 2019, το Ελ. Βενιζέλος εμφανίζει δραστηριότητα πέραν των αερομεταφορών όπως υπηρεσίες retail, πάρκινγκ και off-terminal real estate, οι οποίες αντιπροσώπευσαν το 23,1% και το 22,9% των εσόδων του στο ενιάμηνο του 2023 και στο σύνολο του 2022 αντίστοιχα. Ο τζίρος ανά επιβάτη από την συγκεκριμένη κατηγορία δραστηριοτήτων ανήλθε σε 4,8 ευρώ το 2022 από 4,1 ευρώ και 3,8 ευρώ το 2019 και το 2018 αντίστοιχα.
Πηγή: capital.gr