businewss.gr

Της Ματίνας Χαρκοφτάκη

Σχεδόν δύο χρόνια έχουν περάσει από την έναρξη του φιλόδοξου σχεδίου ανάταξης των Ελληνικών Ταχυδρομείων. Το πλάνο αυτό χαρακτηρίστηκε μονόδρομος, καθώς τα λειτουργικά ελλείμματα και οι “κόκκινες” επιδόσεις είχαν οδηγήσει την δημόσια επιχείρηση σε ένα κρίσιμο σημείο.

Σύμφωνα με τον Γρηγόρη Δημητριάδη, διευθύνοντα σύμβουλο του Υπερταμείου, στο οποίο θυμίζουμε ότι υπάγονται τα ΕΛΤΑ, οι πρώτοι καρποί της προσπάθειας αρχίζουν να φαίνονται. Επισημαίνεται ότι ο κ. Δημητριάδης, του οποίου η θητεία στο τιμόνι του Υπερταμείου ολοκληρώνεται, έχει θέσει εκ νέου υποψηφιότητα στη διαδικασία που έχει ήδη ξεκινήσει για την κάλυψη της θέσης, όπως αποκάλυψε ο ίδιος στο πλαίσιο δημοσιογραφικής ενημέρωσης για τα πεπραγμένα του οργανισμού και το στρατηγικό σχέδιο της επόμενης τριετίας. Ο κ. Δημητριάδης αναγνώρισε πλήρως τα σοβαρά προβλήματα, που αντιμετώπιζαν τα ΕΛΤΑ και την επιτακτική ανάγκη μετασχηματισμού τους, ακολουθώντας ένα μοντέλο αναβάθμισης, που έχει εφαρμοστεί σε αντίστοιχες ταχυδρομικές υπηρεσίες άλλων ευρωπαϊκών κρατών, όπως για παράδειγμα της Ισπανίας.

Οι προβλέψεις για κέρδη και κεφάλαια
Οι αναφορές σε πρόοδο, ωστόσο, χρειάζονται αποδείξεις, ειδικά από μια επιχείρηση που τα τελευταία χρόνια λειτουργούσε με ζημίες και αρνητικά ίδια κεφάλαια. Για το 2024, οι εκτιμήσεις σε επίπεδο οικονομικών αποτελεσμάτων δείχνουν ότι η χρονιά θα κλείσει με ισοσκελισμό, ξεφεύγοντας από την αρνητική ζώνη των ζημιών. Παράλληλα, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της διοίκησης, από την χρήση του 2025 και έπειτα, το break even προβλέπεται να περάσει σε κερδοφορία, κάτι που αποτελεί και των απώτερο στόχο. Θυμίζουμε ότι σύμφωνα με τον τελευταίο δημοσιευμένο ισολογισμό, το 2023, τα έσοδα των ΕΛΤΑ μειώθηκαν κατά 3%, φτάνοντας τα 243,28 εκατ. ευρώ, ενώ οι ζημίες ανήλθαν σε 10,17 εκατ. ευρώ, μειωμένες σε σχέση με τις ζημίες των 26,79 εκατ. ευρώ το 2022.

Αναφορικά με το μόνιμο αγκάθι των αρνητικών ιδίων κεφαλαίων- διευρύνθηκαν σε -132,092 εκατ. ευρώ πέρυσι από -102,277 εκατ. ευρώ το 2022- στόχος είναι όταν γυρίσει το λειτουργικό αποτέλεσμα σε θετικό πρόσημο σταδιακά να μειώνεται το ύψος των αρνητικών κεφαλαίων. “Ήδη τα ΕΛΤΑ σημείωσαν βελτιωμένες επιδόσεις κατά το πρώτο μισό του 2024”, επεσήμανε ο CFO του Υπερταμείου, Χαράλαμπος Πηλιτσίδης. Κατά την τρέχουσα χρονιά, ολοκληρώθηκε και η συγχώνευση ανάμεσα στα ΕΛΤΑ και την μέχρι πρότινος EKTA Courier, με τις δύο εταιρείες πλέον να λειτουργούν σα μια ενιαία οντότητα. Σημάδια βελτίωσης εμφανίζουν και τα EKTA Courier, τα οποία στο πρώτο μισό της τρέχουσας χρονιάς κατέγραψαν κέρδη της τάξεως των 3 με 4 εκατ. ευρώ, όπως ανέφερε ο κ. Πηλιτσίδης.

Η αξιοποίηση των ακινήτων
Στην εξίσωση του μετασχηματισμού και της οικονομικής εξυγίανσης, θα πρέπει να μπει και η αξιοποίηση των ακινήτων. Πριν από μερικούς μήνες ολοκληρώθηκε η διαδικασία καταγραφής των ακινήτων που ανήκουν στην ιδιοκτησία των Ελληνικών Ταχυδρομείων. Η πρωτοβουλία αυτή ξεκίνησε από το Υπερταμείο, στο πλαίσιο της στρατηγικής του να αποτιμήσει και να αξιοποιήσει το σημαντικό χαρτοφυλάκιο ακινήτων που κατέχουν οι θυγατρικές του σε όλη τη χώρα.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που προέκυψαν, τα ΕΛΤΑ διαθέτουν συνολικά 82 ακίνητα. Κάποια από αυτά χρησιμοποιούνται για λειτουργικούς σκοπούς, ενώ άλλα είναι διαθέσιμα για εμπορική εκμετάλλευση. Η συνολική εμπορική αξία του χαρτοφυλακίου υπολογίζεται σε περίπου 120 εκατ. ευρώ. Η καταγραφή και η αποτίμηση αυτών των περιουσιακών στοιχείων αποτελεί ένα κρίσιμο πρώτο βήμα για τη μελλοντική αξιοποίησή τους, με στόχο την ενίσχυση των εσόδων της εταιρείας.

Πηγή: capital.gr