businewss.gr

ΑΠΟ ΤΟΝ ΝΙΚΟ ΧΡΥΣΙΚΟΠΟΥΛΟ

Στην απόρριψη, όπως αναμένονταν, του αιτήματος μεταβίβασης των μετοχών του ομίλου – με βασικό μέτοχο τον Κ. Πηλαδάκη – στον έλεγχο του οποίου βρίσκονται τα καζίνο Ρίου, Αλεξανδρούπολης, Κέρκυρας θα προχωρήσει η Επιτροπή Παιγνίων (ΕΕΕΠ). Παράλληλα, θα εξετάσει όλες τις δυνατές περιπτώσεις επιβολής κυρώσεων, πάντα στο πλαίσιο της υφιστάμενης νομοθεσίας.

Με δεδομένο πως η έρευνα της Αρχής Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες στοιχειοθέτησε πως πίσω από το σχέδιο μεταβίβασης των καζίνο βρισκόταν και ο επιχειρηματίας Κ. Πηλαδάκης (συνολικά ελέγχονται 8 φυσικά πρόσωπα και 5 εταιρείες), το εγχείρημα που βρισκόταν σε εξέλιξη όλο το προηγούμενο διάστημα ματαιώνεται.

Η ΕΕΕΠ, όπως αναφέρεται σε ενημερωτικό δελτίο που απέστειλε χθες η Επιτροπή, τονίζει πως «από πρακτική άποψη φαίνεται ότι απομακρύνεται σημαντικά η πιθανότητα εξυγίανσης των καζίνων του Ομίλου Πηλαδάκη». Έτσι οδεύουμε στην απόρριψη και τυπικά του αιτήματος των εταιρειών Invictus και La Mer να πραγματοποιηθεί η μεταβίβαση των μετοχών που κατέχει στα καζίνο Κέρκυρας, Θράκης και Ρίου ο Κ. Πηλαδάκης.

«Σε κάθε περίπτωση, η ΕΕΕΠ από την πλευρά της και πάντα στο πλαίσιο των δικών της αρμοδιοτήτων, θα συμβάλλει όσο είναι δυνατό σε πιθανές διεξόδους εξυγίανσης, αν υπάρξουν» σημειώνεται. Ποιες μπορεί να είναι αυτές; Η επιχειρηματική οικογένεια Χιώνη (εμφανίζονται ως ιδιοκτήτες του ξενοδοχείου Πόρτο Ρίο στο οποίο στεγάζονταν το καζίνο Ρίο) που όπως προέκυψε από την έρευνα Βουρλιώτη ήταν ο κύριος επενδυτής πίσω από το σχήμα που είχε ζητήσει την αλλαγή ιδιοκτησίας των καζίνο, εμφανίζεται να επιμένει να αναλάβει την τύχη των καζίνο, κάτι που μένει να φανεί.

Υπενθυμίζεται πως επενδυτικό σχήμα αποτελούμενο από δύο φορείς, όπου ο ένας συμμετείχε κατά 81% και ο άλλος κατά 19%, είχε ζητήσει από την ΕΕΕΠ την έγκριση αλλαγής ιδιοκτησίας των καζίνων και μεταβίβασης των μετοχών του κ. Κ. Πηλαδάκη σε αυτό.

Οι άδειες και η εικόνα των καζίνο
Ως γνωστόν η ΕΕΕΠ μπορεί να αναστείλει άμεσα την άδεια λειτουργίας ενός καζίνο, εάν αυτό δεν καταβάλλει (σε ημερήσια βάση) τα δικαιώματα του δημοσίου. Όλα τα καζίνα του κ. Κ. Πηλαδάκη καταβάλλουν ανελλιπώς τα δικαιώματα του δημοσίου (σ.σ η άδεια του Ρίο έχει ανασταλεί). Ένας δεύτερος λόγος που επιβάλλει την αναστολή της άδειας λειτουργίας, με τήρηση των σχετικών διαδικασιών, είναι αν ο πάροχος έχει ληξιπρόθεσμες μη ρυθμισμένες οφειλές κυρίως προς τον ΕΦΚΑ, αλλά και προς το δημόσιο για ορισμένες περιπτώσεις. Αν όμως βρίσκεται σε εξέλιξη διαδικασία εξυγίανσης ή εξωδικαστικού συμβιβασμού, η επιβολή κυρώσεων αυτού του είδους αναστέλλεται.

Το καζίνο του Ρίο υπέβαλλε αίτηση εξυγίανσης στο δικαστήριο, η αίτηση απορρίφθηκε, υπήρχαν ληξιπρόθεσμες μη ρυθμισμένες οφειλές προς τον ΕΦΚΑ και το δημόσιο και η ΕΕΕΠ αποφάσισε την οριστική αναστολή της άδειας λειτουργίας του το 2023. Το καζίνο του Ρίο είναι το μεγαλύτερο και αφορά το 54% των συνολικών υποχρεώσεων του Ομίλου και το 71% των υποχρεώσεών του στο δημόσιο.

Για το καζίνο Θράκης βρίσκεται σε εξέλιξη για συζήτηση στο δικαστήριο, αίτηση εξωδικαστικού συμβιβασμού ρύθμισης οφειλών και παρά το ότι έχει μη ρυθμισμένες ληξιπρόθεσμες οφειλές προς τον ΕΦΚΑ και το δημόσιο, είναι σε ισχύ αναστολή επιβολής κυρώσεων με βάση το νόμο. Το καζίνο Κέρκυρας δεν προκύπτει να έχει σήμερα μη ρυθμισμένες ληξιπρόθεσμες οφειλές, αναφέρει η ΕΕΕΠ.

Η Επιτροπή αναφέρει πως η Αρχή για την Καταπολέμηση της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες, μετά από πολύμηνη έρευνα, τεκμηρίωσε ότι στον φορέα που κατείχε το 19% του σχήματος που είχε αιτηθεί την απόκτηση των μετοχών του κ. Κ. Πηλαδάκη, εμπλέκονταν ουσιωδώς ο ίδιος ο κ. Κ. Πηλαδάκης, ανεξάρτητα από το ποιος εμφανίζονταν ως «τελικός δικαιούχος» και εξέδωσε διαταγή δέσμευσης των λογαριασμών ενός σημαντικού αριθμού φυσικών και νομικών προσώπων. Η ΕΕΕΠ συμμετέχει ex officio στην Αρχή, ήταν ενήμερη για την έρευνα και λειτουργεί σε απόλυτη συνεννόηση μαζί της.

«Με βάση αυτά τα δεδομένα, η ΕΕΕΠ προβλέπεται να απορρίψει το αίτημα μεταβίβασης των μετοχών του Ομίλου και θα εξετάσει όλες τις δυνατές περιπτώσεις επιβολής κυρώσεων, πάντα στο πλαίσιο της υφιστάμενης νομοθεσίας. Σε κάθε περίπτωση η ΕΕΕΠ πάντα στο πλαίσιο των δικών της αρμοδιοτήτων θα συμβάλλει όσο το δυνατό σε πιθανές διεξόδους εξυγίανσης, αν υπάρξουν».

Η ακτινογραφία των καζίνο
Η ΕΕΕΠ αναφέρει πως στην για το καζίνο του Ρίο, εκκρεμεί απόφαση του ΣτΕ, επί προσφυγής της εταιρίας κατά της απόφασης της ΕΕΕΠ για οριστική ανάκληση της άδειας.

Από μελέτη της ΕΕΕΠ που δημοσιοποιήθηκε το 2023, τεκμηριώνεται πως όλες αυτές οι επιχειρήσεις, αντιμετωπίζουν προβλήματα βιωσιμότητας. Οι 4 όμως ήταν βαθιά «προβληματικές» (Λουτράκι, Ρίο, Αλεξανδρούπολη, Κέρκυρα). Από τα υπόλοιπα, τα καζίνα Σύρου, Πόρτο Καρράς και Φλώρινας, έχουν πολύ μικρούς ετήσιους τζίρους, της τάξης από 1 εκ. € έως 2 εκ. €. Τα Καζίνα Πάρνηθας και Θεσσαλονίκης είναι από τα πλέον σημαντικά σε τζίρους (της τάξης των 75 εκ. € και 70 εκ. € αντίστοιχα), ενώ το Καζίνο Ρόδου, με μικρότερο τζίρο (8 εκ. €) αντιμετωπίζει τα μικρότερα προβλήματα βιωσιμότητας.

Και τα 10 Καζίνα είχαν συνάψει συμβάσεις παραχώρησης αορίστου χρόνου κατά τη δεκαετία του 1990, κάτι που δεν είναι πλέον αποδεκτό σε επίπεδο ΕΕ. Με το νόμο 4512/18 μειώθηκε η επιβάρυνσή τους για «δικαιώματα» του δημοσίου από ποσοστά άνω του 30% σε 20%, με την προϋπόθεση ότι θα μετατραπούν σε ΕΚΑΖ (Επιχειρήσεις Καζίνων) με προσδιορισμένο χρόνο παραχώρησης. Επειδή λόγω της πανδημίας ο μετασχηματισμός δεν υλοποιήθηκε, απαιτείται νομοθετική ρύθμιση, που θα προσδιορίζει νέες προθεσμίες.

Η ΕΕΕΠ έχει επεξεργαστεί προτάσεις νομοθετικών ρυθμίσεων από το 2023, με τις οποίες εκτιμά ότι, εφόσον γίνουν αποδεκτές, θα εξυγιανθεί η αγορά σε διάστημα ενός έτους. Δηλαδή θα διατηρηθούν όσες επιχειρήσεις κάνουν τις αναγκαίες επενδύσεις για να είναι βιώσιμες. Οι προτάσεις, που λαμβάνουν σοβαρά υπόψη το κριτήριο της «βιωσιμότητας», συνοπτικά αφορούν:

Ορισμό τακτής ημερομηνίας για το μετασχηματισμό των Καζίνων που πληρούν τις προϋποθέσεις, σε ΕΚΑΖ. Για όσα δεν τις πληρούν τα δικαιώματα θα επανέλθουν σε ποσοστά άνω του 30% και δύσκολα θα είναι βιώσιμα.

Θεσμοθέτηση πως κανένα καζίνο δεν μπορεί να έχει καθαρή θέση (Ίδια Κεφάλαια) μικρότερα από το προσδιορισμένο από το νόμο ελάχιστο όριο καταβλημένου κεφαλαίου (500 χιλ. € ή 1 εκ. € ανάλογα με τον τύπο του καζίνου), με διακύβευμα την ανάκληση της άδειας, αν δεν καλυφθεί το κενό σε εύλογο χρόνο. Για να μην επαναληφθεί το φαινόμενο που υπήρξε με τα προβληματικά καζίνα.

Ευελιξία στο χρόνο λειτουργίας για τα μικρά καζίνα (απλού τύπου) με κριτήριο τη βιωσιμότητα.

Σύγχρονες νέες συμβάσεις παραχώρησης, περιλαμβανομένης της μετεγκατάστασης, με απαλοιφή ανελαστικών ρυθμίσεων, που έπλητταν τη βιωσιμότητα αυτών των επιχειρήσεων, χωρίς να προσφέρουν τίποτε στο δημόσιο και την εθνική οικονομία.

Άλλες παρεμβάσεις, με κριτήριο τη βιωσιμότητα, που τείνουν να αυξήσουν τα συνολικά έσοδα των επιχειρήσεων και του δημοσίου, χωρίς να δημιουργούν κοινωνικά προβλήματα.

Να σημειωθεί πως η αγορά των καζίνο συμβάλλει μόνο κατά 6% στα συνολικά δημοσιονομικά έσοδα από την αγορά των τυχερών παιγνίων, αλλά απασχολεί έναν σημαντικό αριθμό προσωπικού (4.000 άτομα). Η αγορά των τυχερών παιγνίων, είναι εξαιρετικά δυναμική και συμβάλλει στα δημοσιονομικά έσοδα με ποσό άνω του 1 δισ. ευρώ ετησίως.

Πηγή: newmoney.gr