Το επόμενο διάστημα, εκτός απρόοπτου, οι OTE, Vodafone, Nova, θα υπογράψουν τη συμφωνία για τις εκπτώσεις όγκου
Τέτη Ηγουμενίδη • tigoumenidi@naftemporiki.gr
Η πώληση της Nova και η είσοδος της ΔΕΗ στις τηλεπικοινωνίες δύναται να συνθέσουν νέο σκηνικό στην τηλεπικοινωνιακή αγορά όταν την ίδια στιγμή ο ΟΤΕ θα κινείται στο ρυθμό της αλλαγής ηγεσίας.
Η δημιουργία ενός δεύτερου δικτύου από τη ΔΕΗ, ανταγωνιστικού αυτού του ΟΤΕ, εφόσον αυτό εν τέλει συμβεί, υπό προϋποθέσεις, θα ενισχύσει τον ανταγωνισμό με συνέπεια τη διαφοροποίηση των μεριδίων αγοράς.
Βάσει των ετήσιων εσόδων (2023) των τριών παρόχων, ΟΤΕ (3,189,4 εκατ.) Vodafone (1.013 εκατ.) και Nova (829,7 εκατ.) ο ΟΤΕ έχει μερίδιο της τάξεως του 63%.
Δεν έχει ανοίξει τα χαρτιά της η ΔΕΗ
Η ΔΕΗ έχει ανακοινώσει ότι θα εγκαταστήσει οπτική ίνα σε 3 εκατ. νοικοκυριά και επιχειρήσεις (FTTH) όσο και ο ΟΤΕ και μέχρι στιγμής δημιουργεί υποδομές σε περιοχές που έχουν πάει οι τρεις υφιστάμενοι πάροχοι.
Ωστόσο, η ΔΕΗ δεν έχει ανοίξει όλα τα χαρτιά της ως προς την είσοδο της στις τηλεπικοινωνίες. Η διοίκησή της κάνει λόγο για δραστηριοποίηση στην αγορά της χονδρικής. Το δίκτυο της θα φτάνει έως τα σπίτια και τις επιχειρήσεις και ένας άλλος φορέας θα δίνει την υπηρεσία στον τελικό χρήστη.
Θεωρητικά οι Vodafone και οι Nova (ακόμα και ο ΟΤΕ) θα μπορούσαν να αγοράζουν FTTH και από τη ΔΕΗ εφόσον προσφέρει χαμηλότερη τιμή χονδρικής. Για να συμβεί αυτό θα πρέπει η ΔΕΗ να τρέξει ως προς την ανάπτυξη της τηλεπικοινωνιακής της υποδομής καθώς οι τρεις υφιστάμενοι πάροχοι και κυρίως ο ΟΤΕ προηγούνται σημαντικά στην κατασκευή του νέου δικτύου.
Έρχεται η συμφωνία για τις εκπτώσεις όγκου
Το επόμενο διάστημα, εκτός απρόοπτου, οι OTE, Vodafone, Nova, θα υπογράψουν τη συμφωνία για τις εκπτώσεις όγκου η οποία θα έχει ως συνέπεια και οι τρεις να προτιμούν να αγοράζουν ο ένας από τον άλλο χονδρική.
Τα παραπάνω οδηγούν πολλά στελέχη της αγοράς να θεωρούν πιθανότερα τα άλλα δύο σενάρια για τη ΔΕΗ στις τηλεπικοινωνίες. Το πρώτο είναι να μην αρκεστεί στη χονδρική αλλά να δώσει απευθείας τηλεπικοινωνιακές υπηρεσίες στον τελικό χρήστη και το δεύτερο την συνδέει (άμεσα ή έμμεσα) με την επικείμενη πώληση της Nova.
Σύμφωνα με τον επικεφαλής της BC Partners (μέτοχο της μητρικής της Nova, United Group – UG) Νίκο Σταθόπουλο (δηλώσεις του στο φόρουμ των Δελφών) η διαδικασία για την πώληση της UG, ξεκίνησε με την πρόσκληση υπογραφής Non Disclosure Agreement (NDA) σε 30 υποψήφιους επενδυτές. Στη συνέχεια θα λάβουν οικονομικά και άλλα στοιχεία ώστε να αποφασίσουν αν θα συμμετέχουν στη διαδικασία υποβολής προσφοράς (για τη UG ως Όμιλο ή για κάθε εταιρία της χωριστά) η οποία εκτιμάται ότι θα εξελιχθεί τον Ιούλιο.
Πληροφορίες φέρουν το αμερικανικό επενδυτικό κεφάλαιο CVC (μέτοχος της ΔΕΗ) να περιλαμβάνεται στους φορείς που έχουν υπογράψει NDA και αν αυτό συμβαίνει ενισχύει το σενάριο που συνδέει τη ΔΕΗ με τη Nova.
Οι τηλεπικοινωνίες στο μεταξύ είναι κλάδος με μεγάλες απαιτήσεις σε κεφάλαια.
Για τη UG γίνεται λόγος για αποτίμηση στα 8 δις. και για τη Nova στα 2 δις. Εκτός όμως από τα κεφάλαια για την εξαγορά απαιτούνται περισσότερα για τις επενδύσεις στα δίκτυα σε μια συγκυρία που η ανάπτυξη των παρόχων δεν θεωρείται ικανοποιητική.
Εν μέσω υψηλού πληθωρισμού και αυξήσεων στα κόστη της ενέργειας, του προσωπικού των υλικών και των κατασκευών, ο ΟΤΕ είχε πέρυσι 1,1% ετήσια αύξηση εσόδων η Vodafone 5% και η Nova 3%, με EBITDA (κέρδη προ φόρων τόκων και αποσβέσεων) 1.325,5 εκατ. (συν 1,2%), 201 εκατ. (μείον 20%) και 268,3 εκατ. (συν 8,5%) αντίστοιχα.
Στην αύξηση εσόδων συνέβαλαν τα έσοδα από υπηρεσίες ΤΠΕ (έργα Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών), τα οποία έχουν χαμηλότερη, σε σχέση με τις κύριες υπηρεσίες των παρόχων, συνεισφορά στη κερδοφορία.
Πιο κοντά στο «Τ» ο ΟΤΕ
Πιο κοντά στην υιοθέτηση του brand «T» βρίσκεται, εν τω μεταξύ, σύμφωνα με πληροφορίες, ο Όμιλος ΟΤΕ, μια από τις εξελίξεις που αναμένεται να συνοδεύσει την αλλαγή ηγεσίας, έπειτα από 14 χρόνια.
Το εμπορικό σήμα του γερμανικού Ομίλου, Deutsche Telekom, βασικού μετόχου του ΟΤΕ, (με ποσοστό 50,8%) έκανε την εμφάνισή του πέρυσι στην πρόσοψη του Διοικητικού Μεγάρου στο Μαρούσι και στα έγγραφα που διακινεί ο Όμιλος.
Στο debate για το πως θα υποδεχθούν οι καταναλωτές το «T» οι απόψεις διίστανται εντός και εκτός του ΟΤΕ στην ευρύτερη αγορά. Χωρίς αμφιβολία ο ΟΤΕ, στη συνείδηση μεγάλης μερίδας Ελλήνων, περισσότερο στις μεγαλύτερες ηλικίες, είναι συνυφασμένος με τις τηλεπικοινωνίες.
Το Cosmote, έχοντας ως δεύτερο συνθετικό το ΟΤΕ, αγκαλιάστηκε από σημαντική μερίδα των καταναλωτών καθώς η είσοδος του Ομίλου στην κινητή τηλεφωνία, αρκετά χρόνια μετά από τις άλλες δύο εταιρίες, έκανε προσιτή την υπηρεσία, εκτινάσσοντας τη διείσδυσή της στον ελληνικό πληθυσμό.
Όλα αυτά συνοδεύτηκαν από πετυχημένες εμπορικές καμπάνιες και κυρίως επενδύσεις για την ανάπτυξη δικτύου. Ο ΟΤΕ έχει διατηρήσει σταθερά την πρώτη θέση στην αγορά και σε αυτό τα παραπάνω έχουν παίξει το ρόλο τους.
Την ίδια στιγμή το «Telekom» έχει αναδειχθεί ως το brand με τη μεγαλύτερη αξία στην Ευρώπη και Νο11 στον κόσμο. Βάσει της μελέτης «Brand Finance Global 500» που δημοσιεύτηκε πέρυσι η γερμανική εταιρεία κατέχει τη δεύτερη θέση στον κόσμο στον κλάδο των τηλεπικοινωνιών και παραμένει το κορυφαίο brand στον κλάδο στην Ευρώπη.
Ο νέος επικεφαλής του ΟΤΕ, Κώστας Νεμπής, παίρνει τη σκυτάλη από τον Μιχάλη Τσαμάζ, επίσημα την 1η Ιουλίου και στο πλαίσιο της προετοιμασίας του έχει προγραμματίσει εντός του Ιουνίου να δει όλα τα στελέχη της επιχείρησης.
Στην ατζέντα του, εκτός από την αλλαγή του brand, περιλαμβάνονται κινήσεις, όπως, μεταξύ άλλων, η απόσχιση των δραστηριοτήτων του ΟΤΕ που σχετίζονται με τον παθητικό εξοπλισμό των κεραιών κινητής τηλεφωνίας και τη συνεισφορά τους σε 100% θυγατρική εταιρία καθώς και παρεμβάσεις στη δραστηριοποίηση του Ομίλου, στον τομέα της συνδρομητικής τηλεόρασης προκειμένου να μειωθεί το κόστος λειτουργίας της Cosmote TV. Γενικότερα η μείωση στα κόστη λειτουργίας εκτιμάται πως θα συνεχίσει να αποτελεί κεντρική πολιτική εντός του διοικητικού μεγάρου του ΟΤΕ το επόμενο διάστημα με αποφάσεις π.χ. μείωσης των θέσεων ευθύνης κ.α.
Πηγή: naftemporiki.gr