businewss.gr

Του Στάθη Βασιλόπουλου

Σε μια νέα εποχή, με στόχο να μπορεί να εξυπηρετεί έως και 40 εκατ. επιβάτες μέχρι το 2032, εισέρχεται σταδιακά το αεροδρόμιο “Ελευθέριος Βενιζέλος”, καθώς έχει τεθεί σε τροχιά υλοποίησης το φιλόδοξο project της ριζικής αρχιτεκτονικής αναβάθμισης και επέκτασης του διεθνούς αερολιμένα. Πρόκειται για ένα έργο συνολικού προϋπολογισμού 1,28 δισ. ευρώ, το οποίο θα αυξήσει τη χωρητικότητα του αεροδρομίου, μέσω ενός πολύπλευρου κατασκευαστικού προγράμματος που θα υλοποιηθεί και θα παραδοθεί χωρίς να σταματήσει η λειτουργία του, ενισχύοντας τη θέση της Αθήνας ως αεροπορικού κόμβου διεθνούς εμβέλειας.

Το αεροδρόμιο της Αθήνας με νέο ρεκόρ 31,85 εκατ. επιβατών το 2024, είχε κατά πολύ μεγαλύτερη αύξηση σε σύγκριση τόσο με το 2023 όσο και το 2019 σε σχέση με τα άλλα ευρωπαϊκά αεροδρόμια.

Η διοίκηση του αεροδρομίου, βλέποντας τη ζήτηση να καταγράφει άνοδο και την επιβατική κίνηση να αυξάνεται πάνω από τις εκτιμήσεις, αποφάσισε την ενσωμάτωση των δύο φάσεων επέκτασης που είχε αποφασιστεί προηγουμένως, δηλαδή τρία χρόνια νωρίτερα σε σχέση με τον αρχικό σχεδιασμό.

Βασικό χαρακτηριστικό της αναβάθμισης είναι η περαιτέρω επέκταση του κτιρίου του κύριου αεροσταθμού (MTB) και του κτιρίου δορυφορικού αεροσταθμού (STB), με συνολική αύξηση των χώρων κατά περίπου 148.000 τ.μ. (+68%) για την παροχή πρόσθετων εγκαταστάσεων διαχείρισης επιβατών, πρόσθετων αιθουσών επιβίβασης, νέων θέσεων στάθμευσης αεροσκαφών, διευρυμένων χώρων λιανικής πώλησης και εστίασης, καθώς και των απαιτούμενων τροποποιήσεων του οδικού δικτύου και λοιπών υποδομών.

Τα άλλα μέρη του προγράμματος επέκτασης περιλαμβάνουν την ανάπτυξη των 32 θέσεων στάθμευσης αεροσκαφών στο βόρειο τμήμα της πίστας και το νέο πολυώροφο χώρο στάθμευσης οχημάτων, με την ολοκλήρωσή τους να αναμένεται εντός του β’ τριμήνου του 2027. Να σημειωθεί πως το πρόγραμμα δεν περιλαμβάνει καμία ανάγκη για πρόσθετο διάδρομο προσγείωσης / απογείωσης ή πρόσθετους τροχόδρομους. Το πρόγραμμα επέκτασης βασίζεται σε εγκεκριμένο Χωροταξικό Σχέδιο για τη σταδιακή αύξηση της δυναμικότητας του Αεροδρομίου μέχρι το μέγιστο όριο των 50 εκατομμυρίων επιβατών ετησίως.

“Έχουμε ξεκινήσει τη διαδικασία ανάθεσης της πρώτης φάσης που αφορά τον χώρο στάθμευσης των αεροσκαφών. Ως προς το νέο 7ωροφο πάρκινγκ οχημάτων, αυτό αφορά επιπλέον 3.500 θέσεις και αναμένεται επίσης το δεύτερο τρίμηνο του 2027”, σημείωσε πρόσφατα ο διευθύνων σύμβουλος του Διεθνούς Αερολιμένα της Αθήνας (ΔΑΑ), Γιάννης Παράσχης.

Το πλάνο επέκτασης περιλαμβάνει τον υπερδιπλασιασμό των εμπορικών χώρων στα 34.000 τ.μ. έναντι περίπου 13.500 τ.μ. σήμερα (+150%), προσφέροντας μια ιδιαίτερη αναπτυξιακή δυναμική στο κομμάτι των μη αεροπορικών εσόδων, η οποία αναμένεται να γίνει σταδιακά αισθητή από το τέλος του 2028 κι έπειτα.

Το Ελ. Βενιζέλος θα είναι ένα από τα πιο “πράσινα” αεροδρόμια του κόσμου, με μηδενικές καθαρές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, νέα συστήματα παραγωγής ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και πρωτοποριακό σύστημα διαχείρισης αποβλήτων και υδάτων.

Η χρηματοδότηση της επένδυσης
Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται στα 1,28 δισ. ευρώ και έχει εξασφαλιστεί χρηματοδότηση με ίδια κεφάλαια και δανεισμό. Ποσό ύψους 800 εκατ. ευρώ έχει εξασφαλιστεί μέσω τραπεζικού δανεισμού, επιπλέον 240 εκατ. ευρώ έχουν προβλεφθεί μέσω της διαδικασίας του scrip dividend (έως 100 εκατ. ευρώ από τα κέρδη του 2024 και έως 140 εκατ. ευρώ επιπλέον μέσα στα επόμενα τρία έτη), ενώ για τα υπόλοιπα κεφάλαια θα υπάρξει δανεισμός.

Αναφορικά με τα έσοδα από τις επενδύσεις επέκτασης, αυτά θα αρχίσουν να “εγγράφονται” από το δεύτερο εξάμηνο του 2027, καθώς τότε θα αρχίσει να λειτουργεί το νέο πολυώροφο πάρκινγκ αυτοκινήτου, ενώ από το τέλος του 2028 θα αρχίσουν να τρέχουν έσοδα και από τις άλλες εμπορικές δραστηριότητες (καταστήματα κ.λ.π.). Οι εκτιμήσεις για την κερδοφορία του αεροδρομίου προβλέπουν καθαρά έσοδα της τάξεως των 200 εκατ. ευρώ για τα επόμενα δύο χρόνια.

Πηγή: capital.gr