Μπορούν οι τράπεζες να βασίζονται σε έναν μικρό αριθμό παρόχων τεχνολογίας;
Επιμέλεια: Δημήτρης Σταμούλης
Η έκρηξη της τεχνητής νοημοσύνης θα αυξήσει την εξάρτηση των τραπεζών από μεγάλες εταιρείες τεχνολογίας των ΗΠΑ, δημιουργώντας νέους κινδύνους για τον κλάδο, υπογραμμίζουν τραπεζικά στελέχη από την Ευρώπη.
Ο ενθουσιασμός σχετικά με τη χρήση τεχνητής νοημοσύνης (AI) σε χρηματοοικονομικές υπηρεσίες – που ήδη χρησιμοποιείται ευρέως για τον εντοπισμό περιπτώσεων απάτης και νομιμοποίησης εσόδων από παράνομες δραστηριότητες – έχει εκτοξευθεί από την περίοδο που πρωτοκυκλοφόρησε το chatbot της OpenAI, ChatGPT, στα τέλη του 2022, καθώς οι τράπεζες εξετάζουν τρόπους ανάπτυξης της παραγωγικής τεχνητής νοημοσύνης (GenAI).
Ωστόσο, σε μια συγκέντρωση στελεχών του χρηματοοικονομικού κλάδου στο Άμστερνταμ αυτή την εβδομάδα, εκφράστηκαν από ορισμένους ανησυχίες για το γεγονός ότι η ποσότητα της υπολογιστικής ισχύος που απαιτείται για την ανάπτυξη δυνατοτήτων τεχνητής νοημοσύνης θα έκανε τις τράπεζες να βασίζονται ακόμη περισσότερο σε μικρό αριθμό παρόχων τεχνολογίας.
Ο επικεφαλής αναλύσεων της ING, Bahadir Yilmaz, ο οποίος είναι υπεύθυνος για το έργο της τεχνητής νοημοσύνης της ολλανδικής τράπεζας, είπε στο Reuters πως προβλέπει ότι θα βασίζεται σε εταιρείες των Big Tech «ολοένα και περισσότερο στο μέλλον», για υποδομές και τεχνολογικό εξοπλισμό.
«Θα τις χρειαζόμαστε πάντα γιατί μερικές φορές η ισχύς του εξοπλισμού που απαιτείται για αυτές τις τεχνολογίες είναι τεράστια. Επίσης, δεν είναι πραγματικά εφικτό για μια τράπεζα να κατασκευάσει αυτήν την τεχνολογία», είπε αναφερόμενος στις μεγάλες εταιρείες τεχνολογίας.
Η εξάρτηση των τραπεζών από έναν μικρό αριθμό τεχνολογικών κολοσσών ήταν «ένας από τους μεγαλύτερους κινδύνους», είπε ο Γιλμάζ της ING, τονίζοντας ότι οι ευρωπαϊκές τράπεζες πρέπει ιδιαίτερα να διασφαλίσουν ότι θα μπορούσαν να κινούνται μεταξύ διαφορετικών παρόχων τεχνολογίας και να αποφύγουν αυτό που ονόμασε «κλείδωμα πωλητή».
Στο τραπέζι η θέσπιση κανόνων
Η Βρετανία πρότεινε πέρυσι κανόνες για τη ρύθμιση της μεγάλης εξάρτησης των χρηματοπιστωτικών εταιρειών από εξωτερικές εταιρείες τεχνολογίας, όπως η Microsoft, η Google, η IBM και η Amazon. Οι ρυθμιστικές αρχές ανησυχούν ότι προβλήματα σε μια μεμονωμένη εταιρεία υπολογιστικού νέφους θα μπορούσαν ενδεχομένως να μειώσουν τις υπηρεσίες σε πολλά χρηματοπιστωτικά ιδρύματα.
«Η τεχνητή νοημοσύνη απαιτεί τεράστιες ποσότητες υπολογιστών και πραγματικά ο μόνος τρόπος για να έχετε πρόσβαση σε αυτήν την υπολογιστική ισχύ λογικά είναι από οι Big Tech», τόνισε η Joanne Hannaford, η οποία ηγείται της στρατηγικής τεχνολογίας στην Deutsche Bank, μιλώντας σε σχετικό συνέδριο.
Η τεχνητή νοημοσύνη ήταν στην κορυφή της ατζέντας στη διάσκεψη του Άμστερνταμ.
Ο Διευθύνων Σύμβουλος της γαλλικής startup τεχνητής νοημοσύνης Mistral AI, που θεωρείται η απάντηση της Γαλλίας στην OpenAI, τόνισε στους παρευρισκόμενους ότι υπήρχαν «συνέργειες» μεταξύ των προϊόντων GenAI και των χρηματοοικονομικών υπηρεσιών της.
«Βλέπουμε πολλές ευκαιρίες στη δημιουργία αναλύσεων και παρακολούθησης πληροφοριών… κάτι που πραγματικά αρέσει στους τραπεζίτες», δήλωσε ο Arthur Mensch.
Η ING δοκιμάζει ένα chatbot AI που χρησιμοποιείται επί του παρόντος για το 2,5% των εισερχόμενων συνομιλιών εξυπηρέτησης πελατών. Ερωτηθείς πόσος χρόνος θα χρειαζόταν μέχρι το chatbot να μπορεί να χειριστεί τις μισές ή περισσότερες συνομιλίες εξυπηρέτησης πελατών, ο Yilmaz απάντησε ότι αυτό μπορεί να γίνει μέσα σε έναν χρόνο.
Στην πρώτη δήλωσή της για την τεχνητή νοημοσύνη, η υπηρεσία επιτήρησης κινητών αξιών της Ευρωπαϊκής Ένωσης ανακοίνωσε την περασμένη εβδομάδα ότι οι τράπεζες και οι εταιρείες επενδύσεων δεν μπορούν να αποφύγουν την ευθύνη της αίθουσας συνεδριάσεων και πως έχουν νομική υποχρέωση να προστατεύουν τους πελάτες όταν χρησιμοποιούν τεχνητή νοημοσύνη.
Προειδοποίησε ότι η τεχνολογία είναι πιθανό να έχει σημαντικό αντίκτυπο στην προστασία των μικρών επενδυτών.
Πηγή: ot.gr