Της Αναστασίας Βαμβακά
Στο μεγαλύτερο ναυπηγείο του κόσμου, την Hyundai Heavy Industries, η Capital Product Partners LP, συμφερόντων του εφοπλιστή Βαγγέλη Μαρινάκη φαίνεται πως βρήκε τον σύμμαχο της για τον σχεδιασμό της νέας γενιάς πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου διοξείδιο του άνθρακα. Το όραμα των δύο εταιρειών, όπως αναφέρει σε μεγάλο αφιέρωμα της, η Wall Street Journal, με αφορμή τη ναυπήγηση των τεσσάρων πλοίων μεταφοράς υγροποιήμενου διοξειδίου του άνθρακα, κόστους 300 εκατ. δολαρίων με έτη παράδοσης το 2025 και 2026 είναι η μεταφορά φορτίων σε εξαντλημένες υποθαλάσσιες πηγές πετρελαίου και φυσικού αερίου ή σε χερσαίες αποθήκες, όπου θα αντλείται και θα ενταφιάζεται για μόνιμη αποθήκευση.
Η λύση της συλλογής του διοξειδίου του άνθρακος και της εγκατάστασης του σε υποθαλάσσια κοιλώματα στα βάθη των ωκεανών είναι μία πρόταση που συνεχώς επανέρχεται στην παγκόσμια συζήτηση για τη μείωση των εκπομπών άνθρακα στον πλανήτη, με τη ναυτιλία να έχει και σε αυτή την περίπτωση κομβικό ρόλο. Αρκετές επιτροπές του ΟΗΕ έχουν εξετάσει τη λύση αυτή και τη σύνδεση της με τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος της ναυτιλίας, χωρίς φυσικά να έχουν καταλήξει σε συμπεράσματα.
Σύμφωνα με την BCC Research με έδρα τη Βοστώνη, η παγκόσμια αγορά δέσμευσης, αξιοποίησης και αποθήκευσης διοξειδίου του άνθρακα αναμένεται να αυξηθεί σε 5,2 δισ. δολάρια έως το 2026 από 2,6 δισ. δολάρια το 2021, με σύνθετο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης περίπου 15%. Στην ΕΕ, η αποθήκευση διοξειδίου του άνθρακα αναμένεται να αυξηθεί σε 80 εκατομμύρια μετρικούς τόνους CO2 το 2030 και να φθάσει σε τουλάχιστον 300 εκατομμύρια μετρικούς τόνους το 2040, σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Σε αυτή τη συζήτηση, η Capital Product Partners, φαίνεται πως θέλει να παίξει πρωτοπόρο ρόλο, επενδύοντας 300 εκατ. δολλάρια στη νέα γενιά πλοίων, μεταφέροντας ένα νέο εμπόρευμα, το υγροποιημένο διοξείδιο του άνθρακα. Και αυτό δεν έγινε χωρίς, να υπάρχει και το ανάλογο επενδυτικό ενδιαφέρον
“Τα πλοία μεταφέρουν τα πάντα, από το πετρέλαιο μέχρι τα έπιπλα, τα ρούχα και την οδοντόκρεμα μας. Τώρα θα μεταφέρουν τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. Πρόκειται ουσιαστικά για διαχείριση αποβλήτων”, όπως σημειώνει ο κ. Γεράσιμος Καλογηράτος, Διευθύνων Σύμβουλος της Capital Product Partners.
Η εταιρεία έχει ήδη αναφέρει ότι έχει επενδύσει στα πλοία μετά από συνομιλίες με ορισμένους από τους μεγαλύτερους πελάτες της, συμπεριλαμβανομένων μεγάλων ενεργειακών εταιρειών, επιχειρήσεων κοινής ωφέλειας και εμπόρων βασικών αγαθών. Ο κ. Καλογηράτος δηλώνει μάλιστα στην Wall Street Journal, πεπεισμένος ότι η θαλάσσια μεταφορά CO 2 θα σημειώσει μεγάλη ανάπτυξη τα επόμενα χρόνια, καθώς σε πολλές περιοχές δεν υπάρχουν πετρελαιοπηγές στην ενδοχώρα για την αποθήκευση των εκπομπών.
Η νέα γενιά πλοίων
Σύμφωνα με την Capital Product Partners LP, ένα συνηθισμένο ταξίδι ενός πλοίου μεταφοράς CO 2, το οποίο θα διαθέτει ενισχυμένο κύτος και ειδικές δεξαμενές, θα ξεκινά από έναν τερματικό σταθμό με εγκαταστάσεις υγροποίησης φυσικού αερίου. Ψυχόμενο στους -50 βαθμούς Κελσίου, το διοξείδιο του άνθρακα μετατρέπεται σε υγρό με πυκνότητα πάνω από 600 φορές μεγαλύτερη από το αέριο, επιτρέποντας τη μεταφορά μεγάλων ποσοτήτων. Τα πλοία είναι κατασκευασμένα για να μεταφέρουν το καθένα έως και 25.400 μετρικούς τόνους CO2 ανά ταξίδι.
Τα πλοία θα μπορούσαν να μεταφέρουν το φορτίο του υγροποιημένου CO2 σε τερματικούς σταθμούς στη βόρεια Ευρώπη, από όπου με τη σειρά του θα διοχετεύεται σε δεξαμενές πετρελαίου στην ενδοχώρα μέσω μιας σειράς σωλήνων. Εναλλακτικά, θα κατευθύνεται προς τη θάλασσα, όπου θα χρησιμοποιούνται αντλίες σε υπεράκτιες εξέδρες για να μεταφέρουν το CO2 σε ανεκμετάλλευτα υπεράκτια πηγάδια πετρελαίου και φυσικού αερίου και σε σπήλαια κάτω από τον πυθμένα της θάλασσας.
Τα πλοία θα είναι εξοπλισμένα με πρυμναίους και πλωτούς προωθητήρες που τα καθιστούν πιο ευέλικτα και τα διατηρούν σταθερά στην ανοιχτή θάλασσα.
Θα δεσμεύουν επίσης τις δικές τους εκπομπές ή θα καταναλώνουν αμμωνία που δεν εκπέμπει άνθρακα. Επιπλέον, κατά τη διάρκεια της φόρτωσης ή της εκφόρτωσης, θα συνδέονται με πηγές ενέργειας στην ξηρά για την ελαχιστοποίηση της κατανάλωσης καυσίμων. Σύμφωνα με την Capital Product Partners, ο συνολικός όγκος των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα που προορίζεται για ταφή θα είναι πολλαπλάσιος από τις εκπομπές που παράγονται κατά την υγροποίηση και τη μεταφορά του CO 2 μέσω θαλάσσης.
Πηγή: capital.gr